Kritiek op rapport over ICT op school
Minister Hermans (Onderwijs) heeft donderdag kritiek geuit op het onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) naar digitale vaardigheden van leerlingen in het voortgezet onderwijs.
Het planbureau concludeert in het onderzoek dat de bijdrage van scholen aan de ICT-vorming van leerlingen beperkt is. Minister Hermans zei tijdens de presentatie van het onderzoek in Den Haag dat het gebruik van informatie- en communicatietechnologie (ICT) als hulpmiddel bij de studie wel degelijk belangrijk is.
Bovendien is de overheid volgens de bewindsman pas tweeënhalf jaar bezig met de introductie van ICT in het onderwijs. „Het is te voorbarig om te concluderen dat investeren in ICT in het onderwijs niet zinnig is.” Hermans verwees naar onderzoeken uit Engeland waaruit blijkt dat goede voorzieningen op school aantoonbaar betere schoolprestaties opleveren, vooral bij achterstandsleerlingen.
De minister zei verder dat uit een volgende week te presenteren verslag van de Onderwijsinspectie blijkt dat ICT wel degelijk een belangrijke rol kan spelen bij het verlichten van het lerarentekort. Inmiddels is volgens de bewindsman een ruime meerderheid van de docenten zeer positief over de meerwaarde van ICT in het onderwijs.
De Stichting ICT op School zit op dezelfde lijn als de minister en verwijt het SCP onderwijsgevenden en beleidsmakers op het verkeerde been te zetten. „Zowel de inhoud als de opbouw van het rapport is discutabel”, zegt woordvoerster L. Levert.
Op basis van één onderzoek concludeert het SCP dat er geen bewijs is voor de veronderstelling dat leren met computers effectiever is, zegt de stichting. „Met het advies een pas op de plaats te maken met de integratie van ICT in het onderwijs slaat het planbureau de plank geheel mis. Recente onderzoeksresultaten laten een heel ander beeld zien.”
Toch staat het SCP niet alleen. De Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) stelde vorige week ook een aantal vragen bij het overheidsbeleid. De raad hekelt met name het ontbreken van systematische evaluaties en rendementanalyses. Bovendien stelt het orgaan dat het onderwijs ICT daadwerkelijk doeltreffend moet gebruiken. „Het gaat er niet om computers te kopen en mensen bij te scholen.”