Jongeren blijven van luxe leven dromen
Jongeren verzetten zich op kleurrijke wijze tegen de verharde maatschappij. Met vrolijkheid en luxe proberen ze zich te weren tegen de harde realiteit.
Dat blijkt uit het trendonderzoek onder 300 jongeren in de leeftijd van 14 tot 22 jaar van jongerencommunicatiebureau Young Works.
„Ze zijn zich er volop van bewust dat er van alles mis is met de maatschappij: zinloos geweld is aan de orde van de dag, er is een duidelijke polarisatie van verschillende bevolkingsgroepen en religies en de economie trekt nog steeds niet echt aan. Jongeren praten daar onderling veel over en willen ook uiting geven aan hun gevoelens. Ultiem voorbeeld daarin zijn de respectpolsbandjes”, aldus de onderzoekers.
Tegenover die uitingen van ongenoegen plaatsen jongeren hun dagelijkse dromen van een betere maatschappij waarin het vrolijk toeven is en je een onbekommerd luxe leven leidt. „We dragen kleurrijke kleding waarin je je lekker kind kunt voelen, en tegelijkertijd maken we van oma’s oude parels chique oorbellen”, zegt een van de respondenten. Trends 2005 is een jaarlijks terugkerend onderzoek, onder meer door jonge trendspotters die door Young Works zijn getraind.
De jongeren gaven via een speciale website hun analyse voor 2005 op het gebied van onder andere technologie, muziek, lifestyle, maatschappij en vrije tijd. De analisten van Young Works stellen dat jongeren willen laten zien dat ondanks alle onrust in de maatschappij het toch wel goed met hen gaat: „Ze gedragen zich bijvoorbeeld steeds meer als kosmopoliet, ook al kunnen ze zich niet veroorloven de hippe steden van de wereld af te reizen.”
De meest trendy steden voor het komende jaar zijn volgens de ondervraagden New York, Tokio en Antwerpen. Young Works: „Jongeren weten via media en internet wat er in de grote wereldsteden gebeurt en ze verwachten vooral dat hippe merken vanuit Amerika en Japan een grote trend worden in Nederland. Goed voorbeeld daarin zijn de eigen kledinglijnen van rappers.”