Binnenlandabortus

Lesbrief Schreeuw om Leven leert kind nadenken over abortus

Anna raakt op haar zestiende zwanger. Wat nu? Abortus plegen of niet? Dit is een van de dilemma’s in een nieuwe lesbrief van Schreeuw om Leven.

17 October 2022 07:13
beeld iStock
beeld iStock

De lesbrief is bedoeld voor groep 7 en 8 van het basisonderwijs. Een van de doelen van de methode is kinderen met verwondering en respect naar het ongeboren leven te laten kijken, verklaart Arthur Alderliesten, directeur van Schreeuw om Leven. Ook moeten ze kunnen benoemen waarom veel christenen abortus afwijzen.

De methode is samen met Driestar educatief in Gouda ontwikkeld en is een vervolg op ”Wonderlijk gemaakt”, een lessenserie voor relationele en seksuele vorming vanuit christelijk perspectief.

Geïnteresseerden kunnen het tien pagina’s tellende pdf-bestand vrij downloaden van de website van Schreeuw om Leven, inclusief een begeleidende powerpointpresentatie. De powerpoint bevat onder meer illustraties van een menselijke foetus van 6 tot 36 weken na de bevruchting.

De powerpoint toont illustraties van het ongeboren leven, maar geen schokkende beelden van een abortus provocatus. Is dat een bewuste keuze?

18699489.JPG
Arthur Alderliesten. beeld RD, Anton Dommerholt

Alderliesten: „Ja. We hebben over die optie gesproken. Gezien de leeftijd van de leerlingen leek ons dat niet verstandig. Kinderen kunnen dat als te heftig ervaren. Uiteraard heeft een docent wel de vrijheid om zelf bepaalde beelden te laten zien. Hij of zij kent de klas en weet of die dat aankan.

De lesbrief is bewust niet polemisch getoonzet. Het gaat erom dat leerlingen iets van de schoonheid en waarde van het geschapen leven zien en daardoor worden gevormd.”

In de lesbrief staat een fictief verhaal van Anna, een zestienjarig meisje dat zwanger raakt. Wat willen jullie daarmee bereiken?

„Dit verhaal daagt uit om met elkaar in gesprek te gaan over de dilemma’s rond een ongewenste zwangerschap. Hiermee proberen we zo’n situatie dichtbij te brengen. Het laat zien dat zoiets ook je vriendin kan treffen.

Het verhaal van Anna eindigt ermee dat haar vriendinnen haar hand blijven vasthouden. Daarmee willen we meegeven dat het belangrijk is om iemand die ongewenst zwanger raakt, te steunen. We weten uit de praktijk dat vrouwen die zich door hun omgeving gesteund weten, vaker ervoor kiezen hun kind te houden.”

Wat vinden jullie van abortus in het geval van een zestienjarig meisje?

„Elke abortus is er één te veel. Dat geldt ook voor een vijftien- of zestienjarig meisje dat zwanger raakt. Al besef ik goed hoe ingewikkeld dat kan zijn, zeker als ze rond haar examentijd is uitgerekend.

Het is belangrijk dat zij haar verhaal kan doen en mensen haar helpen. De rol van ouders is hierbij cruciaal, ook als ze nog niet te maken hebben gehad met een ongewenste zwangerschap bij een van hun kinderen. Zij kunnen tegen hen zeggen: „Ik hoop dat je nooit tegen je zin in zwanger wordt, maar als het toch gebeurt, kies dan nooit voor abortus; want wij steunen je in je zwangerschap en moederschap.””

De tweede bijlage van de lesbrief noemt zowel argumenten voor als tegen abortus. Waarom laten jullie beide kanten zien?

„We willen kinderen laten nadenken over argumenten die leven bij zowel voor- als tegenstanders van abortus. Op die manier leren ze de meest genoemde argumenten kennen, maar ook te weerleggen vanuit een christelijk perspectief.

Zo zeggen voorstanders van abortus dat een foetus tot 22 weken niet levensvatbaar is. De lesbrief brengt daar tegenin dat God ons vanaf het allereerste begin kent en ons bijzonder mooi heeft gemaakt. Daar moeten we van afblijven, want het is onze verantwoordelijkheid goed te zorgen voor het ongeboren kind.”

In de lesmethode wordt het gebruik van voorbehoedsmiddelen genoemd. Betekent dit dat jullie voorstander van deze middelen zijn?

„Nee. Onder het kopje ”Preventie en alternatieven” geven we een kort overzicht van de mogelijkheden die er zijn ter voorkoming van een ongewenste zwangerschap. Wij propageren geen voorbehoedsmiddelen, maar voeren er in deze lesbrief ook geen kruistocht tegen. Het is een belangrijk onderwerp, maar valt buiten de reikwijdte van deze lesbrief.”

Meer over
Abortus

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer