Autotest: Volvo C40 Recharge Pure Ultimate
Elektrische auto’s worden meer en meer verkrijgbaar met dubbele motoren en gigantische vermogens met bijbehorende prestaties. Volstrekt overbodig. Volvo start de nieuwe C40 met een variant met één motor die meer dan zeer overtuigend voor de dag komt.
De Volvo C40 is een coupé SUV op dezelfde basis als de al bestaande elektrische XC40. De nieuwkomer is een paar centimeter lager en heeft met neergeklapte achterbank net iets minder laadvolume. Door de schuin aflopende achterkant heeft de vijfdeurs een vriendelijke uitstraling.
Achter het stoere Volvofront, waarvan de grille volledig gesloten is, huist een 231 pk sterke elektromotor die wordt gevoed door een 69 kWh batterij. Een batterij die normaal gesproken met maximaal 11 kW kan worden geladen. Dat kan ook aan een snellader van 150 kW.
De uitstekende prestaties maken de 408 pk sterke versie van de C40 met twee elektromotoren volstrekt overbodig (meerprijs 6500 euro).
Na de hoge instap komt de bestuurder terecht op uitstekende stoelen, een van de sterke eigenschappen van Volvo. In dit geval is het meubilair bekleed met een optionele wollen stof die huiselijk aanvoelt. Bij instappen met de sleutel op zak hoeft alleen een portierkruk aangeraakt te worden om de auto te openen. Een startknop laat verstek gaan. Direct na het openen van het portier is de auto bereid tot presteren. Een tikje tegen de glazen pook en het feest kan beginnen. Belangrijke voordelen van elektrisch rijden zijn vlot presteren en mooi stil zijn.
Jammer dat het praktijkverbruik wat tegenvalt en er daardoor maximaal 350 kilometer op een volle batterij kan worden afgelegd, ondanks het sterk terugwinnen van energie bij gas los.
Het comfort is van een uitstekend niveau. Datzelfde geldt voor materiaalgebruik en afwerking. De C40 is een echte Volvo en dat betekent dat het in het interieur aan niets ontbreekt, maar dat de auto tegelijk mooi bescheiden overkomt.