Symphony gelanceerd: „Netflix van de symfonische muziek”
Een breed publiek toegang bieden tot de symfonische wereld van Beethoven, Mahler, John Williams en andere grote componisten. Dat is wat de streamingdienst Symphony wil. De „Netflix van de symfonische muziek” wordt zaterdag 24 september gelanceerd.
Online naar liveconcerten kijken is sinds corona niet vreemd meer. „Maar dan moet je wel heel goed weten wat je mooi vindt en waar je het kunt vinden”, aldus het persbericht. „Muziekliefhebbers worden niet bij de hand genomen en al helemaal niet geïnspireerd of geadviseerd. Dat is precies wat Symphony wel gaat doen.”
Symphony is een nieuw streamingvideoplatform dat muziek van toporkesten toegankelijk maakt voor een wereldwijd publiek. „De abonnee krijgt als het ware een stoel op de eerste rij, maar ook een backstagepas voor meeslepende verhalen achter de muziek en exclusieve interviews met solisten en dirigenten.”
Symphonie is opgericht door vier Nederlandse ondernemers met liefde voor klassieke muziek: Rob Overman (voormalig orkestdirecteur en mediaondernemer), Henk Bout (oprichter van videofacilitair bedrijf United Broadcast Facilities en van exploitant van streamingdiensten BeyondDutch), José Evers (merkstrateeg en voormalig partner van reclamebureau XXS Amsterdam) en Bauke Freiburg (ontwikkelaar van streaming videotechnologie).
Het idee kwam van Overman, die als directeur van vier Nederlandse orkesten besefte dat een orkest een veel breder bereik zou moeten hebben dan alleen het eigen publiek. „We weten dat er wereldwijd een potentieel publiek is van zo’n 500 miljoen liefhebbers van klassieke muziek. Maar veel mensen ervaren deze muziek nog als ontoegankelijk.” Vaak om praktische redenen, omdat bijvoorbeeld concertzalen in sommige landen te ver weg liggen. Maar mensen vinden het ook moeilijk om te bepalen waar ze naar zullen luisteren, aldus Overman. „Ze zouden graag aanbevelingen ontvangen om nieuwe stukken te ontdekken. Om meer te horen van wat ze al mooi vinden. Om muziek te vinden die bij hun stemming past. Ook zijn ze nieuwsgierig naar de verhalen achter de muziek. Dat alles biedt Symphony.”
Om de muziek aantrekkelijk te presenteren, heeft Symphony twee presentatoren aangetrokken: Dominic Seldis (solobassist van het Concertgebouworkest en bekend van het tv-programma ”Maestro”) en Tommy Pearson (voormalig BBC-presentator en klassiek expert). Overman: „Als ware sportverslaggevers geven zij achtergrondinformatie, nemen ze kijkers mee backstage en praten ze na met kenners over de uitvoering van die avond.
Twee jaar geleden, midden in coronatijd, startte Overman met het benaderen van orkesten. De meeste reageerden direct enthousiast. „Ze hadden inmiddels ervaren dat ze weliswaar prachtige registraties online kunnen zetten, maar dat het heel moeilijk is om de kosten te dekken uit de onlinekaartverkoop.”
Een onderdeel van de samenwerking is dat de helft van de opbrengsten van de streamingdienst terugvloeit naar de orkesten. Overman: „Je kunt Symphony vergelijken met Champions League van de UEFA. Deze genereert meer inkomsten en meer kijkers dan de nationale voetbalteams afzonderlijk zouden doen. Dat willen wij ook bereiken voor de orkesten.”
Inmiddels participeert een aantal orkesten in Symphony: het Concertgebouworkest, het London Symphony Orchestra, het Royal Stockholm Philharmonic Orchestra, het Orchestre symphonique de Montréal, de Czech Philharmonic, The Cleveland Orchestra, de Tonhalle Orchester Zürich en het Budapest Festival Orchestra. Dit najaar volgen meer orkesten.
Het Concertgebouworkest werkte graag mee, zegt directievoorzitter Dominik Winterling: „We waren meteen enthousiast over het idee voor een Champions League van de beste orkesten ter wereld. Door samen te werken met onze beroemde collega-orkesten kunnen we onze krachten bundelen en daarmee een wereldwijd publiek bereiken.”
Symphony bevat straks „de meest uitgebreide verzameling van symfonische uitvoeringen, variërend van Mozarts pianoconcerten tot symfonieën van Beethoven, Tsjaikovski en Mahler en filmmuziek van componisten als John Williams en Ennio Morricone.” Het is de bedoeling dat er steeds meer muziek bij komt. Alle deelnemende orkesten –het streven is dat het er 25 worden – zullen vier concerten per jaar livestreamen onder de titel ”Symphony Night Live”: avondvullende registraties compleet met interviews, verhalen en commentaar van kenners.
Symphonie gaat zaterdag 24 september live in Nederland, Zweden, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Canada en Australië. Andere landen volgen begin 2023. De kosten voor een abonnement bedragen 9,95 euro per maand.
Meer informatie: symphony.live/nl