Binnenland

Onderzoek: NS in april onvoorbereid op grote storing

De NS was niet voorbereid op een langdurige landelijke technische storing toen op zondag 3 april zo’n storing plaatsvond, concludeert het Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement (COT) na onderzoek. Zo lag er geen plan voor het inzetten van alternatief vervoer. Op de dag zelf werd het probleem onderschat.

ANP
5 September 2022 13:03Gewijzigd op 5 September 2022 17:05

Het treinverkeer lag op zondag 3 april vrijwel de hele dag stil als gevolg van een technische storing. De NS zei dat het vanwege de omvang van de problemen niet mogelijk was om alternatief vervoer in te zetten.

Ook de communicatie naar reizigers en het eigen personeel op de dag van de storing verliep niet goed, stelt het COT. De NS had het instituut gevraagd om onderzoek te doen. Het COT raadt de NS aan scenario’s uit te werken voor een grote technische storing, met opties zoals een pendeldienst tussen stations.

Zo’n soort oplossing was niet voorbereid en werd op 3 april ook nauwelijks overwogen, aldus het COT, „mede doordat de prognose was dat de systemen snel weer beschikbaar zouden zijn”. Het instituut vindt in het algemeen dat van de NS „mag worden verwacht” dat is nagedacht over de gevolgen van een grote landelijke storing, „zodat op de dag zelf een besluit kan worden genomen aan de hand van één of meer (deel)scenario’s”.

Het stilleggen van het hele treinverkeer was die zondag in april uiteindelijk „onvermijdelijk”, stelt het COT. Dat stilleggen zelf is „goed verlopen”. Het besluit om ook ’s avonds geen treinen te laten rijden, heeft ertoe geleid dat de dienstregeling de volgende dag weer grotendeels kon worden opgestart.

De NS laat weten alle aanbevelingen uit het onderzoek over te nemen. Bert Groenewegen, waarnemend president-directeur van NS zegt dat de organisatie „een slechte beurt” heeft gemaakt bij reizigers in april. „Zij moesten lang wachten voordat duidelijk werd hoelang de verstoring duurde en zij moesten uiteindelijk zelf vervoer regelen.” Hij noemt het „belangrijk” om te leren van de storing, „om een soortgelijke situatie in de toekomst te voorkomen”.

„De reiziger mag van de NS verwachten dat zij de uitkomsten van deze evaluaties aangrijpt om haar dienstverlening bij verstoorde situaties in de toekomst te verbeteren”, schrijft verantwoordelijk staatssecretaris Vivianne Heijnen in een Kamerbrief bij het onderzoek.

De staatssecretaris zegt blij te zijn dat de NS van plan is om de aanbevelingen van de onderzoekers te gebruiken om het in de toekomst beter te doen. Ze zegt in gesprek te zijn met de NS en met spoorbeheerder ProRail om in de toekomst storingen zoveel mogelijk te voorkomen en, als dat niet lukt, de impact voor reizigers te beperken.

Reizigersorganisatie Rover laat weten erop te vertrouwen dat de NS met de aanbevelingen van het COT aan de slag gaat. „Ze zullen wel moeten”, aldus directeur Freek Bos.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer