Toyota blijft geloof houden in compacte modellen
Links en rechts trekken de meeste automerken zich terug uit het segment van de meest compacte modellen. Steeds strenger wordende milieunormen maken het moeilijk om nog concurrerend te zijn. Toyota houdt echter manmoedig stand.
De nieuwe Aygo X is een 3,70 meter lange vijfdeurs met een vrolijke uitstraling. Dat komt vooral door de donkere accenten die rondom de carrosserie zijn aangebracht. De auto vertoont zelfs wat SUV-trekjes en dat wordt door de toevoeging van de letter X (cross) extra ondersteund.
Compact zijn heeft ook nadelen en dat merken vooral de achterpassagiers. De deuren zijn aan de onderkant opmerkelijk smal, waardoor men bij het instappen veelvuldig met de voeten klem komt te zitten. Bovendien is de ruimte op de achterbank voor met name de benen zeer beperkt. Korte ritjes gaan prima, maar met vier volwassenen op vakantie, dat is niet aan te raden.
Wat gezien het formaat juist weer meevalt is het bagagevolume van 231 liter. Dit is makkelijk uit te breiden tot 829 liter door de achterbank in delen neer te klappen. De Aygo X beschikt over een compact instrumentarium. Alle benodigde informatie is binnen de ronde snelheidsmeter opgenomen. Rechts daarnaast zit een groot scherm met een overdreven forse omlijsting die bijna het rechter ventilatierooster raakt. Toyota heeft zijn kleinste telg van veel veiligheidsvoorzieningen voorzien, tot en met cruise control die automatisch remt en weer optrekt.
De 1 liter 3 cilinder motor blijkt in de praktijk aardig zuinig, ook als de bestuurder zich daar niet direct op concentreert. Bij constante snelheden op de snelweg komt de Aygo X makkelijk op 1 op 25 uit, terwijl het gemiddelde tegen de 1 op 20 aan zit.
Prijstechnisch heeft het meest compacte segment allang afstand genomen van de grens van 10.000 euro. Maar de Toyota Aygo X is een van de meest betaalbare modellen van nu.