Waterpeil in de Rijn op ‘kritiek niveau’ door extreme droogte
Door de extreme droogte is het waterpeil in de Rijn ter hoogte van het Duitse plaats Kaub, tussen Koblenz en Mainz, gezakt tot 40 centimeter. Dat geldt volgens het Duitse Federale Instituut voor Hydrologie als een kritiek niveau voor commerciële scheepvaart.
Het instituut verwacht echter niet dat het scheepvaartverkeer volledig zal worden stilgelegd. Zo kunnen binnenvaartschepen nog blijven nog passeren tot een waterpeil van ongeveer 30 tot 35 centimeter. Voorspellingen voor begin volgende week waarschuwen echter voor waterstanden tot 33 centimeter. Het Duitse bedrijf Contargo, dat vanuit onder meer de havens van Rotterdam en Antwerpen containertransport verzorgt, is al gestopt met het vervoer over een groot deel van de Rijn.
In de haven van Rotterdam zorgen de lage waterstanden in de rivieren voor extra moeilijkheden, maar het is niet zo dat alles stil komt te liggen. De grote containerterminal ECT laat weten dat er per binnenvaartschip minder containers geladen en gelost kunnen worden, maar dat de afhandeling nog wel doorloopt. Op het haventerrein hoopten containers zich dit jaar al op door veel andere verstoringen in wereldwijde logistieke ketens. Die zijn onder andere het gevolg van de coronapandemie, de oorlog in Oekraïne en de blokkade van het Suezkanaal vorig jaar.
Directeur Bas Janssen van Deltalinqs, de ondernemersvereniging van bedrijven die actief zijn in de haven, erkent dat de lage waterstanden extra problemen opleveren doordat binnenvaartschepen minder kunnen aan- of afvoeren. „Maar eigenlijk zijn er altijd wel uitdagingen in de haven.”
Janssen legt uit dat kolen en olieproducten juist vanwege sancties tegen Rusland vaker via zeehavens Europa binnenkomen. De lage waterstanden zijn daarom een „extra tik op de neus” voor bedrijven in het Europese achterland. En er zijn niet genoeg wagons voorhanden om alles per spoor te kunnen vervoeren.
In Duitsland waarschuwde de grote energieleverancier Uniper voor mogelijk productieverlagingen bij zijn elektriciteitscentrales omdat schepen minder kolen aanvoeren. Staalfabrikant ThyssenKrupp gebruikt schepen die minder diep in het water liggen om zijn fabriek in Duisburg te bevoorraden. Ook komt dagelijks een crisisteam van het bedrijf bijeen wegens de droogte.
Volgens Janssen zal klimaatverandering vaker voor problemen in de binnenvaart zorgen. „Want ook hoogwater is ongunstig. Dan krijgen schippers problemen bij bepaalde bruggen waar ze niet onderdoor kunnen.”