„Nieuwe participatie van publiek in concertzaal is uitdaging”
Symfonieorkesten moeten hun publiek op een nieuwe manier betrekken bij een concert. Maar dat is nog niet zo’n makkelijke uitdaging, blijkt uit onderzoek van dr. Veerle Spronck.
Spronck promoveerde woensdag 6 juli aan Maastricht University op het proefschrift ”Listen closely: Innovating audience participation in symphonic music”, zo meldde NPO Radio 4 vorige week.
Volgens Spronck is het publiek bij een uitvoering van een symfonieorkest vanouds een stil, luisterend gehoor. De laatste twintig jaar stellen concertzalen en culturele instellingen echter steeds vaker nieuwe eisen aan concerten. Zo zouden orkesten moeten experimenteren met de manier waarop het publiek betrokken kan worden bij de uitvoering van de muziek.
Dat gaat echter niet zonder slag of stoot, blijkt uit het onderzoek van Spronck. „Innoverende participatie blijkt een complexe taak voor orkesten, want wanneer de rol van het publiek verandert, leidt dat tot onbekende situaties in het hele organisatieproces, die het bestaande esthetische kader uitdagen.” Orkesten moeten opnieuw nadenken over hun routines, normen, manier van werken, evalueren en waarderen, aldus Spronck. „De innovatie van de participatie daagt symfonieorkesten op deze manier uit zichzelf opnieuw de vraag te stellen wat een ”goed concert” eigenlijk is”, aldus de promovenda.
Het proefschrift van Veerle Spronck is hier te lezen.