Fors verlies voor easyJet door problemen op luchthavens
De Britse prijsvechter easyJet heeft het afgelopen kwartaal een fors verlies geleden als gevolg van organisatorische problemen op luchthavens, waaronder Schiphol. Het concern leed een verlies van 114 miljoen Britse pond in het derde kwartaal van het boekjaar, omgerekend 135 miljoen euro.
De kosten als gevolg van de chaos op vliegvelden bedroegen volgens het concern 133 miljoen pond. Dat kwam onder meer door vluchten die noodgedwongen geannuleerd moesten worden omdat luchthavens de drukte niet aankonden. De oorzaak daarvan is een gebrek aan personeel. EasyJet zelf kampt ook met een groot gebrek aan mensen.
De totale omzet van easyJet nam wel toe, tot bijna 1,8 miljard pond in de afgelopen periode. Dat was boven de verwachting van analisten.
Volgens easyJet-topman Johan Lundgren voerde de maatschappij, ondanks de verstoringen op luchthavens, nog altijd 95 procent van de geplande vluchten uit in het afgelopen kwartaal. Hij verwacht dat dit in het huidige vierde kwartaal ongeveer 90 procent zal zijn.
Of easyJet de schade van geschrapte vluchten gaat verhalen op luchthavens wil Lundgren niet zeggen. „Een mogelijke schadeloosstelling zullen wij op individueel niveau bespreken met onze partners. We zijn met luchthavens in gesprek over een aantal kwesties. Meer details ga ik niet geven”, zei de topman tijdens een toelichting op de resultaten.
EasyJet kondigde vorige maand aan meer vluchten te gaan schrappen op Schiphol. Dat komt omdat het aantal vluchten vanaf de luchthaven moet worden verminderd. De Britse maatschappij is een van de grotere gebruikers van Schiphol en dat is ook een van de belangrijkste luchthavens voor het bedrijf. Dat geldt ook voor Londen Gatwick, waar de laatste tijd eveneens sprake is van chaos en lange wachttijden.
Eerder deze maand stapte de operationeel directeur Peter Bellew van de luchtvaartmaatschappij plotseling op. Persbureau Bloomberg meldde op basis van ingewijden dat dit te maken had met een meningsverschil binnen de top van het concern over de manier waarop easyJet de conflicten met vakbonden moet beslechten.