Boeren rijden transporteurs in de wielen
Transportbedrijven ondervinden hinder van de boerenacties. Uit protest tegen de stikstofplannen van het kabinet wierpen groepen boerenactivisten afgelopen dagen blokkades op bij snelwegen. Dat zorgde ervoor dat vrachtwagens later of soms zelf helemaal niet op hun bestemming kwamen.
Vos Transport had bij 10 tot 20 procent van zijn ritten last van de blokkades. „Het is echt een ramp. De problemen variëren van vertragingen tot chauffeurs die uiteindelijk maar moesten omdraaien en helemaal niet op bestemming aankwamen. Je zit ook nog met de verplichte rij- en rusttijden”, zegt directeur en eigenaar Jules Menheere.
De geannuleerde ritten leveren vervolgens dubbel werk op, wat het bedrijf extra geld kost. Een exacte schatting van de financiële schade kan Menheere nog niet geven. Hij heeft weinig goede woorden over voor de vorm van actievoeren waar boerengroeperingen voor hebben gekozen. „Dit is al de derde of vierde keer dat ze denken dat ze ons moeten pakken, ik vind het wel welletjes. Ik voel hun angst en leef met ze mee, maar ik vind niet dat ze over mijn kop moeten staken.”
Veerdiensten
Bij branchegenoot Van Duijn Transport klinkt hetzelfde geluid. Planner John Gielisse verwacht dat boeren snel de sympathie van anderen verliezen door blokkades. „Je mag het oneens zijn, maar je moet elkaar niet in de weg zitten.” Vertragingen door de acties hebben bij het bedrijf, dat veel vleesproducten vervoert, niet voor noemenswaardige problemen gezorgd. De aansluiting op veerdiensten of treinen naar bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk is nooit in het geding gekomen, waardoor er geen grote financiële gevolgen waren.
Ook de directeur van een transport bedrijf op de Veluwe is niet te spreken over de snelwegblokkades door boeren. Hij wil dat de politie „strenger gaat handhaven”, zegt hij dinsdag. „Als een van onze vrachtwagens aan de kant van de snelweg gaat staan, is Rijkswaterstaat dan wel de politie er snel bij. Eventueel wordt de truck weggesleept en krijg ik een nota in de bus.”
Als de politie een oogje dichtknijpt bij tractorblokkades van snelwegen, kan dat leiden tot grotere problemen, vreest de directeur, die anoniem wil blijven. „Daarom moet de politie optreden. Een tractor hoort niet op de snelweg. Komt die daar wel, dan dient de politie die tractor weg te laten slepen.”
De directeur van het Veluwse transportbedrijf zegt de frustraties van de boeren over het stikstofbeleid wel te begrijpen. „Het punt is dat boeren met snelblokkades de regering niet van gedachten doen veranderen, maar daarentegen wel het bedrijfsleven duperen.”
Post- en pakketvervoerder PostNL meldt nog geen grote problemen te hebben ondervonden door de snelwegblokkades. Het bedrijf houdt de ontwikkelingen wel nauwlettend in de gaten, zegt een woordvoerder.