Harbers: Lelystad Airport eerder praktisch dan politiek probleem
Het openen van Lelystad Airport is niet zozeer een politieke kwestie, maar „vooral een probleem in de praktijk”, zegt althans minister Mark Harbers (Infrastructuur). Zolang de luchthaven een milieuvergunning regelt en het kabinet een knoop doorhakt over laagvliegroutes, kan er een besluit worden genomen over de toekomst van de luchthaven.
De luchthaven wacht al jaren op dat politieke besluit. De luchthaven is de afgelopen jaren geschikt gemaakt om grotere verkeersvliegtuigen te kunnen ontvangen. De bedoeling was dat er vakantievluchten naartoe zouden gaan zodat Schiphol zich kan richten op zijn rol als internationale overstapluchthaven.
Of dit door kan gaan, wordt op zijn vroegst in 2024 besloten, kondigde het kabinet aan. Dat heeft volgens Harbers vooral te maken met praktische dossiers die moeten worden afgesloten. „Er zijn twee dingen nodig die tijd kosten voordat je überhaupt een besluit kan nemen over Lelystad Airport”, aldus de bewindsman.
De luchthaven zelf moet de natuurvergunning regelen, en dat gaat niet zomaar. Een eerdere aanvraag werd afgewezen, omdat de stikstofberekeningen van het vliegveld niet juist waren. Bovendien is het verlenen van een natuurvergunning een heikel punt, omdat het kabinet geconfronteerd wordt met massale boerenprotesten in reactie op de stikstofplannen voor de landbouw. Een besluit over de laagvliegroutes is aan het kabinet. Maar „het project om het nieuwe luchtruim in te delen duurt ook nog even”. Zodra dit allemaal geregeld is, „kunnen we een besluit nemen”, zegt Harbers.
Maar dat besluit zal niet zonder slag of stoot gaan. De coalitie is verdeeld over de toekomst van Lelystad Airport, en veel oppositiepartijen zijn mordicus tegen de opening van de luchthaven. In het coalitieakkoord staat alleen dát het kabinet een besluit zal nemen (eigenlijk al in 2022), en niet wat dat besluit dan is.