Economie

EasyJet ontziet vakantiegangers bij annuleringen op Schiphol

EasyJet schrapt volgende maand vluchten vanaf Schiphol, maar het is de Britse prijsvechter naar eigen zeggen gelukt om vakantiegangers daarbij zoveel mogelijk te ontzien. Reizigers van wie de vlucht toch niet doorgaat vanwege het door Schiphol opgelegde capaciteitsplafond, kunnen hun geld terugkrijgen of gratis omboeken naar een latere datum.

ANP
23 June 2022 20:11Gewijzigd op 23 June 2022 20:34

De annuleringen worden voor het overgrote deel gedaan op routes die easyJet meerdere keren per dag vliegt. Zo worden er naar Londen, een populaire bestemming voor zakenreizigers, vluchten uitgehaald. Dit betekent volgens de maatschappij dat alle „zomervakantievluchten” naar bestemmingen in landen als Kroatië, Griekenland, Spanje en Portugal als gepland kunnen worden uitgevoerd.

Hoeveel vluchten er worden geschrapt en hoeveel reizigers worden gedupeerd, kan een woordvoerster niet aangeven. Ze benadrukt dat de meerderheid van de getroffen klanten, ongeveer 70 procent, binnen 24 uur voor de al geplande reis een andere vlucht krijgt aangeboden.

Onlangs werd duidelijk dat Schiphol vanwege een personeelstekort bij afhandelaars en beveiligers de grote zomerdrukte op de luchthaven niet aankan. In juli zijn er dagelijks zo’n 13.500 vliegtuigstoelen te veel. Maatschappijen mogen zelf kiezen hoe ze hun deel van de beperking in het aantal stoelen invullen.

KLM kondigde eerder op de dag aan dat de reizen van passagiers die voor deze zomer een vlucht hebben geboekt „gewoon” zullen doorgaan. Dat neemt niet weg dat er bij KLM vluchten geschrapt moeten worden. De reizigers van wie de vlucht wordt geannuleerd, krijgen van de maatschappij een „acceptabel alternatief” aangeboden.

Dat laatste lukt niet bij alle maatschappijen, werd woensdag al duidelijk. Transavia kondigde toen aan tussen 7 juli en 14 augustus 240 vluchten te schrappen. Daardoor worden ruim 13.000 boekingen getroffen. Voor 70 procent is een vervangende vlucht gevonden, bijvoorbeeld vanaf een andere luchthaven. Van de overige 30 procent is het ticket geannuleerd.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer