Duizenden claims na internetstoring Essent
Bij internetaanbieder @Home zijn duizenden schadeclaims binnengekomen naar aanleiding van de grote internetstoring begin december. Dat heeft een woordvoerder van kabelbedrijf Essent Kabelcom maandag gezegd. De claims zullen worden verwerkt in de nota’s van januari die het bedrijf aan de klanten verstuurt.
Begin december zaten ongeveer 10.000 van de 400.000 klanten een week lang zonder internetverbinding omdat ze geen of een verkeerd IP-nummer (een internetadres) ontvingen. Uit concurrentieoverwegingen wil Essent niet vertellen hoeveel claims er precies zijn binnengekomen. Afhankelijk van het soort internetabonnement ontvangen klanten een vergoeding. Volgens de zegsman gaat het in de regel om bedragen van enkele euro’s.
Bij Essent zijn ook valse meldingen binnengekomen van klanten die helemaal niet of slechts korte tijd van een internetverbinding verstoken zijn geweest. Onterechte schadeclaims kunnen echter makkelijk uit het systeem gefilterd worden, aldus de woordvoerder. De server die verantwoordelijk was voor de internetstoring, is inmiddels compleet vervangen.