ANVR ‘gematigd positief’ over beheersen drukte Schiphol
De ANVR is „gematigd positief” over het beheersen van de drukte op luchthaven Schiphol in de komende maanden. Dat laat Frank Oostdam, voorzitter van de branchevereniging van reisorganisaties, weten na overleg met de luchthaven. Onder de met Schiphol besproken maatregelen voor het beteugelen van de drukte vallen onder andere de instroom van meer personeel, het verkorten van de duur van de training voor nieuwe werknemers en het vergroten van de aantallen medewerkers van reisorganisaties op het vliegveld.
„Grootscheepse structuurveranderingen zijn niet op korte termijn opgelost, maar ik heb geen enkele twijfel dat Schiphol alles op alles zet om het personeelstekort op te lossen”, zegt Oostdam. Hij verwacht niet dat de lange wachtrijen snel tot het verleden behoren. „Het is onvermijdelijk dat het tot en met de zomer druk blijft.”
De ANVR is wel optimistisch gestemd over de inzet van Schiphol, ook afgelopen weekend, en noemt het personeelsprobleem „beheersbaar”. Schiphol zette de afgelopen tijd al meer kantoorpersoneel in op de luchthaven om passagiersstromen in goede banen te leiden. De reisorganisaties gaan dit ook doen. De komende tijd volgen er vaker gesprekken tussen Schiphol en de ANVR om de drukte in de gaten te houden, aldus Oostdam.
Schiphol kampte de afgelopen weken, met name in de meivakantie, met grote drukte, onder meer door personeelstekort bij de beveiliging. Door een wilde staking bij bagage-afhandelaars op zaterdag 23 april ontstond enorme chaos. Dat was precies het weekend dat de meivakantie begon. Door de staking raakten veel vluchten vertraagd en moest bagage nagezonden worden. Ook na de vakantie is het nog druk op de luchthaven.
Schiphol laat weten „goede gesprekken” gehad te hebben met de ANVR en „samen met de luchtvaartsector aan de slag te gaan”. Onder de maatregelen vallen onder meer het aannemen van extra personeel. De luchthaven zegt richting de zomervakantie „vergelijkbare aantallen passagiers” te verwachten als in de meivakantie, „ook voor de weekenden”. Verder laat Schiphol weten zich in te spannen om de wachttijden zo beperkt mogelijk te houden. Daarvoor blijven dezelfde maatregelen gelden, zoals het inzetten van extra personeel.