Bescheidenheid siert sympathieke SUV
In 1999 was Honda er met de HR-V vroeg bij onder de compacte SUV’s. Toch werd het model tussen 2006 en 2015 geschrapt. Inmiddels staat de derde generatie gereed, die in eerste instantie louter als hybride verkrijgbaar is.
Met een lengte van 4,34 meter zit het model aan de onderkant van de middenklasse. De nieuwe oplage heeft een sympathieke uitstraling met verrassende elementen. De coupéachtige daklijn, de half gesloten grille en zeker deze groenbeige kleur trekken de aandacht. Tegelijk straalt de nieuwe HR-V bescheidenheid uit.
Honda leunt op betrouwbare en bewezen techniek: een 1,5 liter zonder turbo geassisteerd door een elektromotor. Daarmee levert de auto 131 pk en een koppel van 253 Nm. Het gewicht blijft relatief bescheiden en juist daardoor presteert de auto naar behoren.
Honda houdt vast aan de cvt-automaat, die bij snel accelereren het motortoerental flink laat toenemen. Maar wie rustiger aan doet, ervaart juist de rust en souplesse van deze combinatie. Het geluidsniveau blijft dan keurig binnen de perken.
Bescheidenheid vanbuiten, doordachte ingetogenheid bij de inrichting van het interieur. Er lijkt over ieder detail nagedacht te zijn. Doordat Honda zich er niet toe heeft laten verleiden alle functies in het centrale scherm te integreren, vraagt de HR-V weinig gewenning. Er zitten gewoon duidelijke knoppen op de plekken waar de gemiddelde bestuurder ze verwacht.
Het compacte formaat gaat samen met volop ruimte op de achterbank en een bagagevolume dat varieert van 335 tot 1305 liter.
Het onderstel is prettig afgestemd en past bij dit type auto. Dat geldt ook voor de besturing. Honda levert de HR-V op dit moment in vier uitrustingsvarianten. Met regelmaat komt er nieuws uit Japan van een volledig elektrische versie voor volgend jaar. De komst naar Europa is nog onzeker.