Twee onderscheiden begrippen
Hoewel de termen in het spraakgebruik en in de praktijk nogal eens door elkaar heen lopen, zijn een beoordelingsgesprek en een functioneringsgesprek wel degelijk verschillende zaken.
Een beoordelingsgesprek heeft als doel gedrag, resultaten en kenmerken van een werknemer te waarderen. Op basis van dit oordeel kunnen maatregelen worden getroffen. De procedure voor het beoordelen en rapporteren van de resultaten is vastgelegd in een beoordelingssysteem.
Beoordelen heeft drie hoofddoelstellingen. De eerste betreft het bevorderen van het functioneren. De tweede is het formuleren van oordelen die de basis vormen voor beslissingen op het terrein van personeelsbeheer, zoals salariskwesties. De derde doelstelling betreft het bepalen van de toekomstmogelijkheden.
In een functioneringsgesprek komt het functioneren als zodanig aan de orde. Het betreft periodiek overleg tussen de leidinggevende en een medewerk(st)er om te komen tot een oordeel over de taakinhoud en de wijze waarop taken van de functie worden uitgevoerd. Anders dan in een beoordelingsgesprek komt het wederzijdse functioneren in de werksituatie uitdrukkelijk aan de orde.
Het functioneringsgesprek kan als aanvullend op het beoordelingsgesprek worden beschouwd. Het ondervangt als het ware de lacunes in de beoordelingssystematiek. Hoewel het verschijnsel al ruim veertig jaar bestaat, kwam de feitelijke doorbraak in de jaren tachtig.