Omzet prullenbakmaker Brabantia groeit verder na goed coronajaar
Interieurmerk Brabantia, bekend van onder andere prullenbakken, keukengerei en broodtrommels, heeft zijn omzet vorig jaar verder zien groeien. Die ging met 17 procent omhoog naar 168 miljoen euro, nadat in het eerste coronajaar ook al een kwart meer geld binnenkwam op jaarbasis.
Brabantia nam vorig jaar het Spaanse merk Lékué over, dat onder meer waterflessen en broodtrommels maakt. Dat is het derde merk van het van oorsprong Brabantse bedrijf. Om verder te groeien wil de onderneming in de toekomst nog meer overnames doen.
„We hebben wederom een uitzonderlijk jaar achter de rug waarin we, net als in 2020, ons beste beentje voor hebben moeten zetten om aan de toenemende vraag te kunnen voldoen”, aldus topman Tijn van Elderen in een toelichting.
Brabantia begon in 1919 als Van Elderen & Co in het Brabantse Aalst. Van fabriek voor melkkannen, vergieten en trechters groeide het bedrijf uit tot een internationaal interieurmerk. De eerste pedaalemmers rolden van de band in 1952. In 1969 introduceerde Brabantia de iconische Patrice-print - een soort bloem op een oranje achtergrond - voor bijvoorbeeld koekblikken.