Fiscale aftrek kilometers van de baan
Werkgevers moeten belasting gaan betalen over de kilometervergoeding die zij hun werknemers verstrekken. Om aan een uitspraak van het Europese Hof van Justitie gevolg te geven, moet staatssecretaris Bos van Financiën de bestaande fiscale aftrekpost schrappen.
Hierdoor zijn bedrijven fors duurder uit. Dit meldde maandagochtend het Financieele Dagblad. Nu heeft de werkgever nog een vaste belastingaftrek over het bedrag van de kilometervergoeding die wordt betaald aan werknemers die voor hun werk de eigen auto gebruiken. De werkgever mag 12 procent van de vergoeding van maximaal 0,27 euro per kilometer verrekenen via de BTW-aangifte.
Deze regeling was in het leven geroepen om het bedrijf in staat te stellen gebruik te maken van het recht op aftrek van BTW. Ondernemingen zijn, in tegenstelling tot particulieren, vrijgesteld van BTW. Maar als een werknemer tankt, betaalt hij BTW over de brandstof. Om de werkgever de BTW terug te geven, is de ’forfaitaire’ aftrek van 12 procent afgesproken.
Die afspraak is in strijd met de zesde BTW-richtlijn van de Europese Unie, oordeelde het Europese Hof van Justitie in november vorig jaar. Daarmee kreeg staatssecretaris Bos de plicht de aftrek te schrappen. Het wetsvoorstel wordt een van de komende weken in de ministerraad besproken. De daadwerkelijke inwerkingtreding is over enkele maanden.
De maatregel levert de schatkist extra geld op. MKB-Nederland, de organisatie voor het midden- en kleinbedrijf, schat dat het om 68 miljoen euro gaat. VNO-NCW suggereerde vorige week in een brief aan Bos dat de maatregel juist nu wordt ingevoerd om een belastingverlaging op het gebruik van bestelbussen en -auto’s te betalen.
Sinds dit jaar moeten werknemers die met een bestelauto van huis naar hun werk rijden, 10 procent van de cataloguswaarde van de auto bij hun belastbaar inkomen optellen. Na felle protesten van ondernemers en vakbonden heeft Bos dit verlaagd tot 2,5 procent (tot een maximumwaarde van 18.000 euro). Die handreiking kost de schatkist 50 miljoen euro.
De woordvoerster van Bos bestrijdt dat er een verband bestaat tussen beide maatregelen. „Het schrappen van de aftrek over de kilometervergoeding vloeit voort uit de Hof-uitspraak. Daar kunnen wij niets aan veranderen. Als dit extra opbrengsten oplevert, dan gaan die naar de algemene middelen. Het is niet zo dat dit geld ergens voor wordt geoormerkt.”