Toezichthouders: voorlichting nodig over gebruik gegevens online
Internetgebruikers moeten weten wat er achter de schermen met hun gegevens gebeurt. Bedrijven, instellingen en overheden moeten mensen daar betere voorlichting over geven, vinden de toezichthouders Autoriteit Consument en Markt (ACM), de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en het Commissariaat voor de Media (CvdM). Ze gaan onderzoeken hoe bedrijven, instellingen en overheden dat het best kunnen doen.
Volgens de toezichthouders nemen de mogelijkheden om mensen online te beïnvloeden snel toe. Dat komt doordat er steeds meer gegevens over hun gedrag kunnen worden verzameld. Als ze daar inzicht in krijgen, begrijpen ze beter dat ze hierdoor kunnen worden beïnvloed, zo verwachten de toezichthouders. Als uit het onderzoek blijkt dat er voor bepaalde vormen van schadelijk gedrag nog geen goede regels zijn, gaan ze de wetgever daar op wijzen.
Het is een van de eerste acties van het Samenwerkingsplatform Digitale Toezichthouders (SDT). Dat hebben de ACM, de AP, de AFM en het CvdM eind vorig jaar opgericht.