Economie

Bakfiets trekt het land in

In de grote steden reden ze al, maar de bakfiets is nu ook vaker elders in de provincies te zien, vooral in plaatsen waar het parkeren lastig en kostbaar is.

ANP
9 December 2004 10:02Gewijzigd op 14 November 2020 01:58
DEN HAAG – De bakfiets is in. Werden er twee jaar geleden nog enkele honderden per jaar gemaakt, nu zijn dat er volgens de twee grotere fabrikanten in Nederlandjaarlijks meer dan 1000. Foto ANP
DEN HAAG – De bakfiets is in. Werden er twee jaar geleden nog enkele honderden per jaar gemaakt, nu zijn dat er volgens de twee grotere fabrikanten in Nederlandjaarlijks meer dan 1000. Foto ANP

Brancheorganisatie RAI spreekt dan ook van een blijvend fenomeen. „De bakfiets voorziet inmiddels in een duidelijke behoefte”, aldus Stef Stok van de RAI.

Werden er twee jaar geleden nog enkele honderden bakfietsen per jaar gemaakt, nu zijn dat er volgens de twee grotere fabrikanten in Nederland jaarlijks meer dan 1000. Feitelijke groeicijfers zijn volgens de RAI niet voorhanden. „We maken ze voornamelijk voor mensen met kinderen die in de steden wonen, omdat ze daar niet meer met een auto uit de voeten kunnen”, zegt Maarten van Andel van producent Bakfiets uit Amsterdam. Hij is net als concurrent De Fietsfabriek in diezelfde stad een van de producenten die exporteren.

Nederland blijft het bakfietsland bij uitstek. Naar schatting rijden tussen de 8000 en de 10.000 bakfietsen rond, vermoeden de producenten. Van Andel heeft inmiddels door het hele land verkooppunten van zijn model, de Cargo Bike.

De bakfiets mag dan inmiddels in heel Nederland populair zijn, het zijn toch voornamelijk de steden die het transportmiddel herbergen. Vooral ouders kopen de fiets, weten de producenten. „Zij zijn ook de grootste doelgroep”, zegt Marijn van Twuyver, mede-eigenaar van De Fietsfabriek. „Veel ouders willen zo een voorbeeld zijn voor de kinderen. Fietsen is gemakkelijk en gezond en ook goed voor het milieu.”

De populariteit van de bakfiets zet de grotere fietsfabrikanten er niet toe aan om ze ook te gaan maken. Batavus in Heerenveen zegt wel de trend te constateren dat mensen meer op de fiets willen kunnen vervoeren. „Wij spelen in op die trend door rijwielen zwaarder te maken. Een voorbeeld is de personal bike met onder andere een grotere bagagedrager”, zegt een woordvoerder van Batavus.

Door nieuwe technieken is de bakfiets beter te berijden. „Vroeger trapte je je een ongeluk, maar nu kun je het stuur bijna met je pink bedienen met vier kinderen in de bak. Je trapt bovendien heel licht over een bruggetje heen. De fiets is veel compacter geworden”, aldus Twuyver.

Volgens Van Andel is de bakfiets eerst en vooral een noodzaak: „Mensen moeten wel. Door al die verkeersproblemen is het rijden met de auto niet meer te doen. Je krijgt echt niemand vrijwillig op een bakfiets.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer