Meldpunten en vertrouwenspersonen cultuur onvoldoende zichtbaar
Meldpunten en vertrouwenspersonen in de media- en cultuurwereld moeten beter vindbaar zijn voor mensen die in deze sectoren werken. Dat bleek woensdag tijdens een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer tussen verschillende vertegenwoordigers uit de sector en de commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) dat was georganiseerd naar aanleiding van de recente onthullingen over de misstanden bij The Voice of Holland.
Uit een rondgang langs collega’s uit de muziekwereld bleek dat niemand wist van het bestaan van een meldpunt voor seksueel grensoverschrijdend gedrag in de culturele sector, stelde muzikant Aafke Romeijn. Zelf had ze ook geen idee, terwijl ze namens ECSA (European Composers & Songwriters Alliance) toch ook werkt als belangenbehartiger voor Europese popmuzikanten.
Janke Dekker van Mores Online, zoals het het meldpunt voor overschrijdend gedrag in de culturele sector heet, bevestigde dat mensen vaak niet weten waar ze met een klacht terechtkunnen. Ze stelt dat angst om een melding te doen vaak de grootste drempel vormt, maar dat onwetendheid op een tweede plaats staat. „En als ze dan een melding doen dan is het vaak van iets dat al lang geleden is gebeurd. Hadden ze het eerder kunnen doen, dan hadden zij veel leed kunnen besparen”, vertelde zij aan de aanwezige leden van de Tweede Kamer.
Ook NPO-voorzitter Frederieke Leeflang weet inmiddels dat lang niet iedereen in een bedrijf weet heeft van een meldpunt of vertrouwenspersoon. „Ik heb de laatste weken drie keer de NPO als organisatie gemaild over wie de vertrouwenspersoon is en toch zijn er steeds weer mensen die zeggen: hebben wij een vertrouwenspersoon?”, zei zij na afloop van het gesprek, waar zij samen met de directieleden van Talpa en RTL aan deelnam. Leeflang praat momenteel al met onder meer RTL, Talpa en de Nederlandse Content Producenten (NCP) over een sectorbreed meldpunt voor seksueel grensoverschrijdend gedrag en machtsmisbruik.