Stads- en streekvervoer Noordoost-Nederland plat
Het merendeel van het stads- en streekvervoer in Noordoost-Nederland ligt donderdag plat. Buschauffeurs zijn het zat dat hun werkgever Arriva dreigt mensen te ontslaan.
Ongeveer vijfhonderd á zeshonderd chauffeurs staken vanaf de eerste diensten donderdagochtend 24 uur lang. Mocht Arriva na de staking nog steeds niet willen garanderen dat er geen chauffeurs worden ontslagen, komen de vakbonden met meer acties. De vakbonden verwachten dat in zowel de stad als de provincie Groningen, Drenthe, Zuidoost-Friesland, Leeuwarden en delen van Overijssel en Flevoland geen bussen zullen rijden.Arriva had via een kort geding geprobeerd de actie te laten verbieden. De voorzieningenrechter in Utrecht oordeelde woensdagavond echter dat de 24-uursactie die de vakbonden hebben uitgeschreven, rechtmatig is.
De vakbonden willen van de vervoersorganisatie garanties dat er geen chauffeurs worden ontslagen. Het bedrijf gaat 62 volledige banen schrappen, omdat het minder overheidssteun krijgt voor de exploitatie van het busvervoer in Noord-Nederland. Daardoor verdwijnen er vijftien buslijndiensten.
Arriva noemde de staking onrechtmatig, voorbarig en disproportioneel. „De vakbonden hebben de onderhandelingen getorpedeerd.” Rechter H. Schepen constateerde echter dat Arriva en de bonden sinds september hebben onderhandeld, en dat de onderhandelingen waren beëindigd met een arbeidsgeschil. De bonden hebben vervolgens het recht actiemiddelen gebruiken.
Of stakingen onredelijk of niet passend zijn, is niet aan de rechter om te beoordelen, aldus Schepen. Bovendien is volgens hem een staking van slechts een dag een normaal bedrijfsrisico en niet buiten proportie.
Vanaf zes uur in de ochtend kunnen de buschauffeurs zich op vijftien á twintig plaatsen in Noord-Nederland laten registreren als staker. Het zwaartepunt van de actie ligt op het kantoor van FNV Bondgenoten en Abvakabo FNV in Groningen. Stakende chauffeurs worden vanaf de remise, de garage voor de bussen, via een pendeldienst met busjes opgehaald en naar het vakbondskantoor gebracht. Daar kunnen de chauffeurs zich inschrijven en wordt overlegd over verdere stappen in het conflict met Arriva.
De vakbonden waren van plan met de chauffeurs naar de provinciehuizen in Assen en Groningen en het hoofdkantoor van Arriva in Heerenveen te trekken om zo hun ongenoegen te laten blijken over de bezuinigingen in het stads- en streekvervoer. Die acties zijn echter van de baan. Omdat de rechtbank in Utrecht pas woensdagavond toestemming voor de staking gaf, was de tijd te kort om acties bij de provinciehuizen te organiseren, aldus regiobestuurder J. Grobben van Abvakabo FNV.