Koppelchauffeur op lage Scania
Branko Compeer (50), werkzaam bij Stubbe Logistiek, rijdt op een rode lowdecker Scania P280. Hij staat hem net schoon te spuiten in de wasstraat van zijn firma in Gouda.
De corebusiness van Stubbe Logistiek bestaat uit het transport van oliën en vetten. De firma, opgericht in 1936, beschikt over zo’n honderd trailers.
Na de wasbeurt, koppelt Branko een tanktrailer gevuld met 25 ton van de grondstof palmera-olie. Vervolgens beklimt hij de tank en controleert hij of de kleppen wel gesloten zijn. Als dat allemaal in orde is, gaat hij de lage cabine (2,75 meter) van zijn Scania in.
Versnellingen
Branko start de lowdecker en tuft Gouda uit. Daarna voegt hij in op de N207 in de richting van Stolwijk. „De versnellingen zijn onderin heel sterk”, vertelt hij ondertussen. „Ik rijd op fabrieksterreinen vaak niet harder dan 10 kilometer per uur. De versnellingskracht heeft de vrachtwagen nodig om zwaardere trailers te kunnen trekken.” De Scania P280 veert prima als Branko over een paar verkeersdrempels rijdt.
Zeecontainers
De chauffeur van Stubbe Logistiek transporteerde ongeveer tien jaar lang zeecontainers. Daarbij was hij regelmatig een hele week van huis. Het wachten bij klanten begon hem echter tegen te staan en hij hunkerde naar meer structuur in zijn leven.
Veertien jaar geleden maakte hij daarom een overstap van vrachtwagenchauffeur naar koppelchauffeur. Hij rijdt tegenwoordig veel op het fabrieksterrein en koppelt zo 25 keer per dag een trailer af en aan.