Nieuw ‘menstype’ heet de prosumer
Ze weten vaak meer dan de verkopers, volgen de makelaars op de voet en lezen productetiketten alsof het romans zijn. Er is een nieuwe consument geboren: de ”pro-sumer”. Het is iemand die, als een verslaafde, vaak via de modernste technologie zoekt naar nieuwe producten en ervaringen, daar met anderen over praat en zo onverwachts een producttrend weet te zetten.
Deze vinding doet het reclamemarketingbureau Euro RSCG in een wereldwijd onderzoek naar de nieuwe consument die meer dan gemiddeld geïnteresseerd is in wat er speelt in het leven: aan verkoopbalies, in sport, politiek en cultuur. Het bureau schat in dat zo’n 25 procent van alle consumenten een prosumer is. De naam is een samentrekking van proactieve consument.
„We zien prosumers als mensen die proactief zijn in hun consumentrelaties, in plaats van er passief bij te staan terwijl verkopers, fabrikanten en marketeers vertellen hoe het moet. Ze zijn vaak de eerste of de tweede persoon die nieuwe dingen proberen, trots dat ze voor zichzelf denken en experimenteel zijn. Prosumers vertellen anderen over hun ervaringen met nieuwe producten, merken en diensten, maar vragen anderen ook naar hun ervaringen”, concluderen de onderzoekers.
De prosumer is waargenomen in landen zoals de Verenigde Staten, India, China, Duitsland, Groot-Brittannië en Frankrijk. De onderzoekers concluderen daardoor dat tussen de 20 en de 30 procent van de consumenten in Nederland prosumer is. Volgend jaar volgt wel een lokaal onderzoek naar het fenomeen voor de marketingindustrie.
De nieuwe groep is volgens Euro RSCG een belangrijke voortrekker geweest bij tal van nieuwe trends die zich het afgelopen decennium hebben voorgedaan en zich nog steeds ontwikkelen. Zo waren het vooral de prosumers die bewust gingen leven door meer te bewegen en gezond te eten, maar ook als patiënt in de behandelkamer zelf het initiatief namen en massaal naar de doe-het-zelver renden om thuis te gaan klussen.
Het prosumerisme riep direct reacties op bij het bedrijfsleven. Zo gingen winkels langer open, werd er meer geld besteed aan de relatie met de klant, ontstond er via internet directe toegang tot allerlei financiële diensten, kwamen er mogelijkheden voor maatwerk zoals de schoenen van Nike iD en werden prijzen, diensten en andere producten on line met elkaar vergeleken.
De onderzoekers noemen de prosumer vooral een radar in de marketing, omdat ze producten vaak een succes kunnen maken. „Ze zorgen ervoor dat zij verbonden zijn met het hier en nu, zodat zij een sterk gevoel hebben voor wat er gebeurt, met name op de gebieden die hen het sterkst interesseren. Dit maakt hen tot een geweldig radarsysteem voor het oppikken van wat er zich allemaal afspeelt, maar ook tot degenen die invloed stimuleren omdat hun radars hun de ’eerste’ keus geven uit wat er zich gaat afspelen”, aldus Euro RSCG.
Maatschappelijk gezien past de prosumer erg in de tijd omdat die socialer is dan gemiddeld, omdat ze daarin veel actiever zijn. Ze wisselen dingen uit en zijn vaak bezig in verschillende netwerken. „Dat is ook het grote verschil met de yuppies, die de dingen vooral voor zichzelf deden.”