Unilever deed miljardenbod op consumentenmerken GSK
Unilever heeft eind vorig jaar een bod gedaan om de consumententak van GlaxoSmithKline (GSK) over te nemen. Dat bevestigt het bedrijf na eerdere berichtgeving van de Britse krant The Times. Die meldde op basis van ingewijden dat het bod van zo’n 50 miljard pond, omgerekend ongeveer 60 miljard euro, werd afgewezen. De bestuursraden van GSK en van farmaceut Pfizer, dat een minderheidsbelang heeft in GSK, vonden het bod te laag.
De consumententak van GSK maakt onder meer Aquafresh-tandpasta en Panadol-pijnstillers. GSK is van plan het bedrijfsonderdeel dit jaar op eigen benen te zetten en naar de beurs te brengen. Analisten schatten de waarde van de tak nu in op zo’n 48 miljard pond, maar GSK houdt in maart een investeerdersdag en met de informatie die dan naar buiten komt kan de waardering mogelijk worden bijgesteld.
Het bod van Unilever zou volgens de ingewijden geen premie bovenop de waarde hebben bevat, wat wel gebruikelijk is. Bovendien werd geen rekening gehouden met de kostenvoordelen die de overname Unilever zou opleveren. De voordelen worden doorgaans ook in een hogere prijs tot uitdrukking gebracht.
Of er nog gesprekken lopen na de afwijzing en of Unilever met een hoger bod wil komen, is volgens The Times onduidelijk. Unilever wil daar ook weinig over kwijt. Het bedrijf zegt alleen dat er „geen zekerheid is dat er een akkoord wordt bereikt”.
Hoe Unilever de overname wilde bekostigen, is ook niet duidelijk. Vermoedelijk zou een groot deel in aandelen Unilever worden betaald. Hoe de huidige aandeelhouders daar tegenover zouden staan, is de vraag.