ConsumentACHTERKRANT

Vrachtprijs maakt vervoer oud ijzer toch interessant

Oud ijzer is geen populaire lading bij binnenvaartschippers.

Gerrit van den Adel
11 January 2022 21:50
Eens in de anderhalf jaar vervoert de Novatie oud ijzer. beeld Gerrit van den Adel
Eens in de anderhalf jaar vervoert de Novatie oud ijzer. beeld Gerrit van den Adel

Het materiaal kan makkelijk voor (verf)-
schade zorgen. Heel af en toe laat schipper Gerrit van den Adel zich verleiden om toch oud ijzer in de Novatie te laden. „Eens in de anderhalf jaar ongeveer. Vaak vanuit een combinatie van gemak en een heel goede prijs.”

Zo kon Van den Adel vorige week het oude ijzer laden in dezelfde haven als waar hij zijn vorige vracht moest lossen: Dortmund. „Als je daar leeg weg wilt komen, moet je het ruim vol water pompen omdat de bruggen zo laag zijn.”

Voor het transport van het vrachtje oud ijzer kreeg Van den Adel bovendien een mooie prijs. „Momenteel zijn de staalprijzen hoog, dus er is vraag naar oud ijzer.” De Novatie lost het materiaal in Dordrecht. Van daar gaat het per zeeschip naar Turkije, waar er weer nieuw staal van wordt gemaakt.

Meer over
Achterkrant

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer