Economie

Supermarktketen Jumbo vergroot omzet in jubileumjaar

De verkopen van Jumbo zijn vorig jaar licht gestegen. De supermarktketen wist zijn marktaandeel te vergroten en verkocht ook meer boodschappen via internet in het jaar dat het familiebedrijf zijn honderdjarige bestaan vierde. Evengoed bleef het omzetcijfer wat achter bij de verwachtingen die Jumbo eerder had uitgesproken. Dat komt volgens financieel topman Ton van Veen doordat onder meer de horeca toch een groot deel van het jaar was geopend en consumenten daardoor minder op de supermarkten waren aangewezen.

ANP
3 January 2022 08:33Gewijzigd op 3 January 2022 09:59

Supermarkten profiteren van de coronacrisis. Tijdens lockdowns kunnen consumenten hun geld bijvoorbeeld niet uitgeven in de horeca. Zo gaven Nederlanders nooit eerder in een week zoveel geld uit in de supermarkt als de week voor kerst.

Het bedrijf boekte in 2021 een omzet van 9,9 miljard euro, terwijl Jumbo eerder minstens 10 miljard euro verwachtte. De opbrengsten stegen met 2 procent ten opzichte van 2020. Dat jaar telde wel een extra omzetweek. Als daarvoor wordt gecorrigeerd was sprake van een groei van zo’n 4 procent. Volgens Van Veen zijn de verwachtingen in de markt dat er dit jaar over het algemeen minder geld zal worden uitgegeven in de supermarkten dan vorig jaar, als de coronapandemie onder controle wordt gebracht.

De resultaten van La Place vielen tegen. De restaurantketen was een groot deel van de afgelopen periode deels of geheel gesloten vanwege lockdownmaatregelen, net als een jaar eerder. De omzet van La Place steeg in 2021 met 4 procent naar 52 miljoen euro. „Dat is ronduit teleurstellend”, zegt Van Veen. „Voor de coronacrisis was dat 200 miljoen euro op jaarbasis.” Hij wijst erop dat medewerkers van La Place op vrijwillige basis bij Jumbo aan de slag konden. Er zijn geen gedwongen ontslagen gevallen.

De verkoop via internet steeg met 30 procent naar 650 miljoen euro. Volgens het bedrijf blijven forse investeringen nodig om de vraag uit de markt te kunnen bijbenen. Het thuisbezorgen van boodschappen is nog verlieslatend. Volgens Jumbo kan dat veranderen naarmate de schaal groter wordt en er meer gebruik kan worden gemaakt van automatisering. „Misschien wordt het in de komende jaren een plusje”, zegt van Veen daarover. Het afgelopen jaar opende Jumbo tien nieuwe bezorghubs, waarmee het totaal uitkwam op zestien. In 2022 wil de keten er nog eens vier openen.

Het Nederlandse marktaandeel van Jumbo bedraagt momenteel ruim 22 procent, aldus marktonderzoeker Nielsen. Begin vorig jaar was dat nog circa 21,5 procent.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer