Economie

CBRB-voorzitter Paul Goris: Een fusie is het beste voor de binnenvaart

Koninklijke BLN-Schuttevaer (BLN) en het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) willen fuseren. Door de handen ineen te slaan hopen de twee brancheorganisaties voor de binnenvaart de belangen van de sector beter te kunnen behartigen.

31 December 2021 14:47
Een binnenvaartschip vaart over de IJssel. beeld ANP, Jasper Juinen
Een binnenvaartschip vaart over de IJssel. beeld ANP, Jasper Juinen

In het eerste kwartaal van 2022 wordt het fusievoorstel aan de leden van beide verenigingen voorgelegd. Als zij akkoord gaan, willen BLN en het CBRB onder de naam Koninklijke Binnenvaart Nederland verder. Paul Goris, voorzitter van het CBRB, heeft goede hoop dat de leden voor een eenwording zullen stemmen.

De krachtenbundeling in de binnenvaart is al jaren aan de gang. Waarom haakt het CBRB nu pas aan?

„Het CBRB heeft al langer de wens om in een grotere groepering op te gaan. Maar dingen hebben wel hun tijd nodig. Bij eerdere fusies bleek de tijd er nog niet rijp voor te zijn. Dat is nu wel zo. We zijn blij dat mede op ons initiatief dit fusieplan op tafel ligt.”

Wat gaan schippers merken van deze samenwerking?

„Ze zouden moeten gaan merken dat de krachtenbundeling leidt tot een sterkere lobby voor de sector, ook op Europees niveau. We krijgen ook meer slagkracht om schippers te helpen om bijvoorbeeld te verduurzamen. Dat betekent dat we ze zullen adviseren in het maken van de juiste keuzes. We zullen ook actief ondersteuning blijven geven voor uitbouw van financieringsmogelijkheden voor de branche.”

De Christelijke Bond voor Ondernemers in de Binnenvaart (CBOB) zal als ledengroep deel gaan uitmaken van de nieuwe vereniging. Waarom blijft CBOB haar eigen structuur behouden?

„Deze bond blijft zelfstandig zodat die zijn gedachtegoed op identitaire thema’s kan blijven uitdragen. Zo kan de CBOB de relevantie van de zondag als rustdag voor het scheepvaartbedrijf blijven onderstrepen. De leden van deze bond willen op dit soort thema’s het eigen geluid laten blijven horen. Wij vinden dat voor deze standpunten ruimte moet zijn in de vereniging. Maar als het bijvoorbeeld gaat over duurzaamheid, de lobby voor de sector en nautisch-technische zaken, spreken we met één mond.”

Welke impact heeft de fusie op het vrachtvervoer?

„Nu we de handen ineen slaan, zullen we ons nog sterker maken voor het verplaatsen van het goederenvervoer van de weg naar het water. We zullen er tegelijkertijd voor moeten zorgen dat de vervoersmiddelen op het water ook duurzaam zijn. Dat is een uitdaging, maar doordat zowel CBRB als BLN de kennis kan bundelen, kunnen we dit zo efficiënt mogelijk aanpakken.”

Fusies liggen van oudsher gevoelig in de binnenvaart, waarom denkt u dat de leden zullen instemmen met het voorstel om gezamenlijk verder te gaan?

„We hopen dat de leden erkennen en herkennen dat we als branche met een krachtiger geluid en met één stem onze standpunten moeten uitdragen. We zijn ons ervan bewust dat veranderingen –zoals een fusie– voor sommigen erg moeilijk kunnen zijn, maar we doen er alles aan om die ook voor die mensen acceptabel te maken. Ik heb goede hoop dat ondanks de emoties, de rationele argumenten de boventoon zullen voeren bij de leden bij het stemmen over de fusievoorstellen. Van belang is dat we er zijn voor de hele branche, en daarbij ook oog blijven houden voor het schippersfamiliebedrijf en de sociale kant van de binnenvaart.”

Paul Goris, voorzitter van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB). beeld Alexander Louvet

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer