Binnenland

Grote actiebereidheid chauffeurs Qbuzz om overlast azc Ter Apel

Buschauffeurs van Qbuzz in Groningen en Drenthe hebben vrijdagochtend opnieuw actie gevoerd tegen de al jaren durende overlast van asielzoekers uit het azc in Ter Apel. Tussen 05.00 en 08.00 uur kwamen ze samen om te praten over geweld en intimidatie op de buslijnen en lieten ze de bussen in de remise.

ANP
17 December 2021 08:40Gewijzigd op 17 December 2021 11:41

De actiebereidheid onder chauffeurs was groot. Er werd actiegevoerd bij de standplaatsen in Emmen, Stadskanaal en Oude Pekela. Volgens de vervoersmaatschappij deed in Emmen 90 procent van het personeel mee, in Stadskanaal 60 procent van de chauffeurs. Na het einde van de actie duurde het nog een paar uur voordat alle bussen weer volgens de dienstregeling reden.

Qbuzz vindt de actie tijdens de ochtendspits „buiten proportie”. „De chauffeurs hadden hun punt immers al gemaakt. De problematiek is bekend bij de FNV en tot en met in politiek Den Haag aan toe”, aldus de woordvoerder. „Maandag komt staatssecretaris Ankie Broekers-Knol van Asielzaken hierheen om over de problemen te praten.”

Volgens vakbond FNV snappen de chauffeurs best dat hun actie tot ongemak onder reizigers heeft geleid, maar het personeel is de overlast op de lijnen „gewoon helemaal zat”. Daarom werd toch actie gevoerd. Twee weken geleden deden de chauffeurs dat ook. Ze sloegen toen demonstratief bushaltes bij Ter Apel over.

Tijdens de staking werd werkoverleg gevoerd, zegt een FNV-woordvoerder. „Daaruit is naar voren gekomen dat er veel actiebereidheid is. Als onze eisen niet worden ingewilligd, dan staan de chauffeurs open voor hardere en langdurige acties.” Volgens de woordvoerder kan het gaan om het langer stoppen met rijden of op nog meer plekken tegelijk staken.

„We geloven meer in een bredere aanpak”, zegt de Qbuzz-woordvoerder. „De pendelbussen niet alleen laten rijden van 09.30 tot 21.30 uur, zoals nu, maar de hele dag: van de eerste trein ’s ochtends tot de laatste trein in de avond. Maar FNV Streekvervoer wil daar niet over praten. Zij zien beveiligers op elke reguliere buslijn als enige oplossing.” Met een maximale inzet van de pendelbus is volgens hem voor iedereen, asielzoekers, bewoners en personeel, de veiligheid het best gewaarborgd. „De pendelbus rijdt heen en weer tussen het asielzoekerscentrum in Ter Apel en Emmen en dan is er in elk geval geen overlast voor andere reizigers.”

Chauffeurs op de buslijnen tussen Emmen en Ter Apel hebben al sinds 2017 last van geweld en intimidatie. Vooral asielzoekers uit veilige landen, die weinig kans maken op een verblijfsstatus, veroorzaken problemen. Ze weigeren te betalen en proberen met geweld toch de bus in te komen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer