Oad kiest voor reisbureaus in de strijd met internet
In een tijd dat steeds meer vakantiegangers boeken via internet, investeert de Oad Groep vooral in reisbureaus. De 1 november aangetreden directievoorzitter L. Frankenhuis van het Holtense reisconcern stelde donderdag tijdens een bijeenkomst in Utrecht dat het evident is dat internet een geduchte concurrent is, maar dat de rol van het reisbureau in de strijd om de consument overeind zal blijven.
Vooral dankzij de overname van 62 Rabo–reisbureaus door dochter Globe Reisburogroep wist Oad afgelopen boekjaar zijn omzet flink op te schroeven. De omzet van het reisconcern steeg in de periode 1 november 2003 tot en met 31 oktober 2004 met 13,6 procent tot 733 miljoen euro. Het aantal vervoerde passagiers groeide met 2,6 procent naar 720.000. Volgens het bedrijf is de winst gelijk aan de doelstelling van tussen 1 en 2 procent van de omzet.
Frankenhuis was vooral te spreken over de in totaal 180 Globe–reisbureaus. Deze hebben een omzet geboekt van 314 miljoen euro, tegen 256 miljoen euro in het voorgaande boekjaar. „Een goed resultaat, zeker als je in beschouwing neemt dat reisbureaus in Nederland zwaar onder druk staan."
Oad beraadt zich hoe de circa 150 kleinere reisbureaus die nu in Nederland dreigen om te vallen, een helpende hand geboden kan worden. Het is niet direct de bedoeling noodlijdende reisbureaus op te kopen, maar het bedrijf denkt met financiële ondersteuning te voorkomen dat ze uit het straatbeeld verdwijnen.
Frankenhuis gelooft in de toekomst van reisbureaus als verkoopkanaal als deze zich weten te onderscheiden in persoonlijke service en inspringen op trends als ’funshoppen’. Daarbij wees hij erop „hoe meer keuzemogelijkheden de consument krijgt, hoe ondoorzichtiger het totaalaanbod wordt, hoe groter de neiging om terug te vallen op vertrouwde merken."
De directievoorzitter stelde dat de vergrijzing en de verwachte economische groei Oad hierbij in de kaart kunnen spelen. Volgens hem heeft zijn bedrijf een sterke positie bij babyboomers en ouderen en laat dat nou juist die groep zijn die over relatief veel vrije tijd beschikt.
Oad claimde verder door de groeiende omzet te zijn opgeklommen van de derde plaats in de Nederlandse reiswereld naar de nummer twee achter TUI (onder meer Holland International, Arke en Kras). „Om onze positie als een na grootste nog verder te versterken" is volgens Frankenhuis ingrijpen in de organisatie echter onontbeerlijk. Bedrijfsprocessen en systemen moet worden samengevoegd, zodat efficiënter gewerkt kan worden. Dat gaat volgens het bedrijf niet ten koste van arbeidsplaatsen.