NS tevreden over invoering nieuwe dienstregeling
De NS heeft weinig problemen gekend bij de invoering van de nieuwe dienstregeling die afgelopen zondag in is gegaan. Treinreizigers hebben sindsdien flink meer dan normaal de Reisplanner geraadpleegd, meldt de vervoerder. „De NS is tevreden over de start van de nieuwe dienstregeling. Er hebben zich weinig problemen voorgedaan. Al zie je dat meer treinen op het spoor de dienstregeling ook gevoeliger maken. NS monitort dit nauwgezet met ProRail,” zegt Jantina Woudstra, directeur dienstregeling van NS.
Voor de meeste reizigers werden maandag pas de grootste wijzigingen merkbaar. De afgelopen dagen is de NS Reisplanner, na advies van de NS om die te raadplegen, gemiddeld 28 procent meer bezocht dan in dezelfde periode vorige week. Maandag is de Reisplanner ruim 1,1 miljoen keer bekeken. Door de vele veranderingen zijn ook vertrektijden en aansluitingen gewijzigd.
De belangrijkste veranderingen in de dienstregeling zijn twee nieuwe tienminutentreinen op de trajecten Rotterdam - Leiden - Schiphol en Schiphol - Utrecht - Nijmegen. Ook rijden er meer treinen op de Zeeuwse lijn.
Reizigersorganisatie Rover is redelijk tevreden over de nieuwe dienstregeling van de NS, zegt directeur Freek Bos. „De intercityverbindingen zijn over het algemeen beter geworden, maar sommige reizigers die gebruik maken van de sprinter doen op sommige trajecten tot wel acht minuten langer over hun reis.”
Hoeveel klachten er zijn binnengekomen, kon Rover niet zeggen. De organisatie heeft de NS gewezen op een grote fout in de dienstregeling. Spitstreinen op het traject Enkhuizen-Amsterdam reden de afgelopen dagen namelijk niet, terwijl deze wel in de dienstregeling stonden.