Mens & samenleving

Minder vracht door lage waterstand in Duitsland

Binnenvaartschepen hebben te maken met een lage waterstand op de Rijn in Duitsland.

Redactie Achterkrant
14 December 2021 08:38
Burg Pfalzgrafenstein in de Rijn tussen Koblenz en Mainz is normaal gesproken omringd door water. Nu is dat niet het geval vanwege de lage waterstand.  beeld Gerrit van den Adel
Burg Pfalzgrafenstein in de Rijn tussen Koblenz en Mainz is normaal gesproken omringd door water. Nu is dat niet het geval vanwege de lage waterstand.  beeld Gerrit van den Adel

Door deze lage waterstand kunnen binnenvaartschepen niet meer zo zwaar beladen worden. Diepliggende schepen komen anders vast te zitten. Schippers kunnen dus aanmerkelijk minder tonnen vracht vervoeren. Gerrit van den Adel: „We hadden pas maar 1000 ton lading, terwijl er 3200 ton in ons schip past. Gelukkig zijn de contracten zo geregeld dat er toeslagen betaald worden om toch kostendekkend te varen.”

Van den Adel hoopt dat de lage waterstand niet te lang aanhoudt. „Dan zijn we bang transporten te verliezen aan spoorvervoerders en vrachtwagens.”

Juist in deze periode is er meer vracht in Duitsland. Vanwege de hoge gasprijs zijn veel kolencentrales weer opgestart. „Die centrales moeten veel kolen hebben, wij vervoeren ze graag.”

Meer over
Achterkrant

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer