Gezocht: vrijwilligers voor 12.000 hand- en spandiensten
Duizenden Nederlanders kunnen wel wat hulp gebruiken maar wachten tevergeefs op een vrijwilliger. Het internetplatform NLvoorelkaar probeert vraag en aanbod aan elkaar te koppelen –met steun van de Volksbank.
De bank sponsort de jongste wervingscampagne, die begin december van start ging. Met onder meer een commercial op tv en via sociale media probeert het platform meer mensen enthousiast te maken voor vrijwilligerswerk. Dat is hard nodig want op dit moment staan bij NLvoorelkaar –naar eigen zeggen het grootste platform voor vrijwillige inzet in Nederland– ruim 12.000 hulpvragen open.
Veelal gaat het om klusjes die iedereen kan doen: een boodschapje halen voor een oudere buurtbewoner, de hond uitlaten voor iemand die slecht ter been is, een spelletje doen met een bewoner van een verzorgingstehuis of een jongere helpen met huiswerk. Soms hoeft een vrijwilliger er niet eens de deur voor uit en kan hij online al een handje helpen.
De Volksbank is het concern achter SNS, de ‘duurzame’ ASN Bank, RegioBank en hypotheekaanbieder BLG Wonen. Sinds 2015 is de Nederlandse staat eigenaar van de Volksbank. Sponsoring van de campagne om vrijwilligers te werven, past volgens directielid Jeroen Dijst bij het karakter van de bank. „Wij willen niet alleen bankieren, waarbij het om geld draait, maar ons ook inzetten voor een beter Nederland. De Tweede Kamer heeft daar recent nog op aangedrongen. Het past ook bij onze geschiedenis, die teruggaat tot 1817.”
In dat jaar werd de eerste ”Nutsspaarbank” opgericht door de Maatschappij tot Nut van ’t Algemeen. Dat was een vereniging die het welzijn en de gemeenschapszin van Nederlanders wilde bevorderen. „Die stond dus al middenin de samenleving”, zegt Dijst.
In april startte de bank de samenwerking met NLvoorelkaar. De wervingscampagne die nu loopt, vloeit daaruit voort. Eerder leverde de bank zélf al vrijwilligers. De 3500 medewerkers mogen namelijk in de tijd van de baas vrijwilligerswerk doen. Iedereen krijgt hier op jaarbasis 8 uur voor en mag die naar eigen keuze inzetten.
Volgens Dijst stimuleert dat de betrokkenheid van de medewerkers bij het project. „Ik ben zelf ook eens gaan kijken waar behoefte aan was in Purmerend, waar ik woon. Ik verbaasde me over de vele hulpvragen die daar zijn. Ik ben naar een buurtcentrum gestapt, 200 meter van mijn huis. Daar ontvang ik mensen en schenk ik koffie.”
Volgens hem ligt vrijwilligerswerk bij iedereen in Nederland naast de deur. „Het hoeft niet ingewikkeld te zijn. Veel mensen hebben vooral behoefte aan contact.”
Sponsoring en ureninzet kosten geld. Gaat dat niet ten koste van de financiële service aan de klanten? Dijst: „Zo kijken wij niet naar onze activiteiten. Die 8 doorbetaalde uren passen bij de gedeelde waarden in ons concern, net als de focus op duurzaam investeren van ASN Bank en het dichtbij de klant zitten van RegioBank. Ik denk dat onze klanten het juist waarderen dat wij niet alleen hypotheken en spaarrekeningen aanbieden, maar ons ook inzetten voor de maatschappij.”