Binnenland

GGD: afhandeling ‘coronavluchten’ ging niet zo soepel als gehoopt

De GGD Kennemerland erkent dat het testen en het in quarantaine plaatsen van reizigers uit Zuid-Afrika vrijdag beter had gekund. De GGD biedt aan alle reizigers die hier de dupe van zijn geworden excuses aan en zegt het gesprek met hen aan te willen gaan als zij dat willen.

ANP
30 November 2021 18:55

Volgens de GGD moest alles in sneltreinvaart gebeuren. Aan het eind van de ochtend kreeg de dienst plotseling de opdracht om bij de reizigers van de twee vluchten een PCR-test af te nemen en ervoor te zorgen dat positief geteste mensen in isolatie werden gebracht.

„Deze operatie - er dienden 602 mensen te worden getest - is onder grote tijdsdruk uitgevoerd”, aldus GGD Kennemerland. „Omdat er een nieuwe variant van het coronavirus rondgaat, konden we geen gebruik maken van de bestaande testlocatie op Schiphol en moest alles vanaf nul opgezet worden. Uiteindelijk ging alles niet zo soepel en snel als wij ook zelf hadden gewild.”

Bert van de Velden, directeur GGD Kennemerland, prijst de ruim vijftig medewerkers die hebben meegeholpen voor hun flexibiliteit. „Ook de meeste reizigers hebben zich coöperatief opgesteld en realiseerden zich dat hun beperkingen in het teken stonden van een hoger doel. Zij verdienen zeker ook onze waardering!”

Meerdere passagiers klaagden over de wijze waarop ze in isolatie zijn geplaatst. Volgens hen was onder andere de communicatie onvoldoende, waren de omstandigheden onhygiënisch en moesten ze een tijd in een te kleine ruimte verblijven.

Ook luchtvaartmaatschappij KLM en luchthaven Schiphol hebben hun excuses aangeboden voor het rommelige verloop van de afhandeling van de twee vluchten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer