Recensie: Orgelduo Bart Jacobs en Reitze Smits in Brussel
Een spectaculairder begin dan ”Fêtes” van Claude Debussy hadden Bart Jacobs en Reitze Smits niet kunnen bedenken. Het Grenzingorgel in de Brusselse Sint-Michiels- en Sint-Goedelekathedraal komt bijkans van de muur.
Een origineel idee, deze schijf met vierhandige transcripties – waarbij ik de indruk heb dat alle bewerkingen door het duo zelf zijn gemaakt.
Drie deeltjes uit ”Ma mère l’Oye” (bekende sprookjes, op muziek gezet door Maurice Ravel) vormen een fraaie aanvulling op Debussy, al is het Brusselse orgel niet echt symfonisch… Twee korte stukjes van Reitze Smits zijn een mooie gelegenheid om de oren even ‘op te schonen’ voor de forse romantische werken van Felix Mendelssohn en Anton Bruckner. Het Scherzo uit de 9e Symfonie van Bruckner is net zo spectaculair als Debussy, maar de organisten weten ook deze Duits-dramatische romantiek heel goed op het orgel aan te laten sluiten. Zo’n allroundorgel hoeft dus niet vlees noch vis te zijn, zo bewijst deze opname.
Een groot compliment voor het spel: ik niet zou weten wie in welk werk welke partijen speelt, zo perfect is deze uitvoering. Symfonie 10 en de prachtige Ouverture uit ”A Midsummer Night’s Dream” van Mendelssohn zijn aangename rustpunten waarbij orgel, muziek en spelers zich zeer op hun gemak voelen.
Ten slotte is deze schijf tevens een ontroerende hommage aan Hugo Bakker, de jonge organist die eind mei plotseling overleed. De opname heeft een mooie balans tussen de verschillende werken van het orgel en de ruimte. De afbeelding op de cover is erg origineel: een octopus.
422play in Brussels Cathedral – Organ duo Bart Jacobs and Reitze Smits; Diamond Line (150321); € 16,95; bestellen: www.diamondline.nl