Economie

Pindakaas, pringles of pannenkoekpan

Pindakaas, pringles, portglazen of een pannenkoekpan. Inpakcentrale Nedema (ICN) verwerkt meer dan 17 miljoen artikelen en 80.000 kilo papierwol tot zo’n miljoen kerstpakketten. Hoewel het economisch gezien iets minder gaat, lijken veel bedrijven dit jaar toch weer groot uit te pakken met kerstpakketten. „Per dag gaan er zo’n 15.000 stuks over de lopende band.”

Petra Jongeneel
30 November 2004 09:59Gewijzigd op 14 November 2020 01:56
DUIVEN – Medewerkers van de kerstpakkettencentrale ICN pakken artikelen in. Per dag gaan er zo’n 15.000 feestpakketten over de lopende band. Voornamelijk huisvrouwen en studenten zijn druk met het vullen van de dozen. „Het is nu piektijd, de derde week
DUIVEN – Medewerkers van de kerstpakkettencentrale ICN pakken artikelen in. Per dag gaan er zo’n 15.000 feestpakketten over de lopende band. Voornamelijk huisvrouwen en studenten zijn druk met het vullen van de dozen. „Het is nu piektijd, de derde week

Veel kerstpakketten ontstaan in het Verre Oosten. Directeur G. Timmermans vertelt hoe het bedrijf al vanaf februari actief naar mogelijkheden zoekt om vernieuwend bezig te zijn. „In Europa en het Verre Oosten hebben diverse speciale beurzen plaats, waar wij trends signaleren.”

Een aanzienlijk deel van de producten in de feestpakketten wordt gefabriceerd in het Verre Oosten. Hierbij gaat het vooral om non-foodartikelen die voor een lage prijs geïmporteerd kunnen worden. Eten en drinken wordt geleverd door zo’n 250 Nederlandse leveranciers, vooral om daarmee te kunnen voldoen aan de hoge voedselkwaliteitseisen.

Op de non-foodartikelen uit het buitenland is strenge controle. Een inkoopkantoor onderzoekt bijvoorbeeld of er geen kinderarbeid in het spel is.

Er worden aanvankelijk veel meer producten geselecteerd dan het uiteindelijke assortiment laat zien. Niet minder dan 20.000 monsters komen elk jaar in maart de vestiging in Duiven binnen. Een team van inkopers en showroommanagers brengt dat aantal in amper twee weken terug tot zo’n 1500 artikelen. Klanten kunnen uit dit assortiment kiezen. ICN, een dochter van Metro, stelt zelf ook voorbeeldpakketten samen.

Bij het zoeken naar verfrissende ideeën kijkt ICN goed naar kleuren. „In 2002 signaleerden we de opkomst van de aandacht voor Harry Potter en ”The Lord of the Rings”. In de samenstelling van de brochure probeerden we toen ook qua kleur iets mystieks uit te stralen.”

In 2003 nam de onveiligheid toe en heerste er verwarring. ICN bracht toen als tegengas een folder op de markt met als titel ”Samen bijzonder en feestelijk”. Dit jaar heet de brochure ”Kijk en zie”, en straalt het blad vrolijke modekleuren uit. „We proberen in te spelen op gedachten die leven. We zijn eigenlijk bezig met lifestyle”, stelt Timmermans.

Er kan van alles in een pakket zitten: van glaswerk tot een fleece badjas. Meestal worden producten verzameld rond een thema of gebruiksmoment. Zo zijn er pakketten die puur zijn gericht op het ontbijtmoment, andere dozen laten met een reistas of een glazen spelbord thema’s als reizen of vrije tijd zien.

Elk jaar doen ook Oudhollandse pakketten het goed. Timmermans: „Een product als pannenkoeken staat symbool voor traditie en gezelligheid. Voeg daar een beslagkom, een serveerschaal en ingrediënten voor pannenkoeken aan toe, en je hebt een schitterend pakket.”

De prijzen zijn divers. „Die liggen tussen de 9 en 65 euro. Dan heb je het over respectievelijk een wijnkist met twee flessen en een compleet barbecuepakket”, licht Timmermans toe.

ICN levert met inzet van 45 vaste medewerkers en ruim 450 seizoenskrachten zo’n miljoen feestpakketten per jaar en heeft daarmee meer dan een kwart van de Nederlandse markt in handen. Eén afdeling tekent de indeling van het klantgebonden kerstpakket uit, terwijl honderden medewerkers in lange rijen artikel na artikel secuur in een felgele doos van ICN plaatsen.

Ondertussen rijden heftrucks langs de torenhoge pallets in de magazijnen waar leveranciers de producten afleveren. „Per dag gaan er zo’n 15.000 feestpakketten over de lopende band. Voornamelijk huisvrouwen en studenten zijn druk met het vullen van de dozen”, zegt de directeur.

Klanten komen al in juni naar de showrooms. De productie van de pakketten start rond september. Half november is het spitsuur. Dan komen wekelijks een miljoen artikelen binnen en zijn elke dag 300 vrachtauto’s met feestpakketten voor ICN onderweg. Na de derde week van december zijn alle dozen de deur uit.

Timmermans: „Je ziet hier een kleurgolf. Eerst komen de bruine dozen van leveranciers binnen en staan 30.000 pallets vol, vervolgens zie je kleurrijke feestdozen ontstaan en op het eind van de rit is het magazijn leeg. Dan begint het hele proces weer van voren af aan.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer