Omzet modemerk Burberry terug op niveau van voor corona
Het Britse modemerk Burberry heeft de omzet de afgelopen zes maanden zien terugkeren naar het niveau van voor de coronapandemie. Vooral in China, Zuid-Korea en de Verenigde Staten deed het bedrijf, bekend van zijn regenjassen met ruitjespatroon en handtassen, goede zaken.
Burberry, dat onlangs de baas van modemerk Versace Jonathan Akeroyd wist te strikken om de nieuwe topman te worden, zag de omzet in de eerste helft van zijn gebroken boekjaar stijgen met 45 procent tot 1,2 miljard pond, omgerekend zo’n 1,4 miljard euro. Het bedrijfsresultaat bedroeg 196 miljoen pond. Dat is bijna vier keer meer als in dezelfde periode een jaar geleden en meer dan analisten hadden verwacht.
„We zien een versnelling van de prestaties in landen die minder worden getroffen door reisbeperkingen en we blijven vertrouwen hebben in het bereiken van onze doelstellingen op middellange termijn”, zei voorzitter Gerry Murphy in een toelichting.
In de VS lieten de verkopen bijna een verdubbeling zien en in Zuid-Korea werd 80 procent meer verkocht. In China stegen de verkopen met meer dan 40 procent. In andere gebieden, zoals Europa, bleven de verkopen onder druk staan door wegblijvende toeristen.
Akeroyd neemt in april volgend jaar het roer over bij Burberry. Hij volgt Marco Gobbetti op. Gobbetti vertrekt aan het einde van dit jaar naar het Italiaanse modehuis Salvatore Ferragamo.