Moberg wil dochterbedrijf Schuitema aanpakken
Ahold zint op nieuwe mogelijkheden om dochterbedrijf Schuitema over te halen tot samenwerking. Schuitema, bekend van de supermarktformule C1000, is voor meer dan 70 procent in handen van Ahold maar werkt volledig onafhankelijk van het moederbedrijf.
Ahold–topman Anders Moberg zei maandag in de Verenigde Staten dat hij meer samenwerking wil met het dochterbedrijf. Daartoe worden alle opties bestudeerd. „Je moet ook kijken naar het belang van de aandeelhouders", aldus de bestuursvoorzitter. Door gezamenlijk in te kopen en door samenwerking bij de distributie, kan Ahold de kosten drukken.
Het is niet de eerste keer dat Ahold een poging doet om Schuitema zover te krijgen dat het samenwerkt met het moederbedrijf. Ruim vijf jaar geleden ontstond hierover een opstootje en vorig jaar zei Moberg ook al dat Ahold en Schuitema meer een eenheid moeten vormen. „Soms moet je mensen overtuigen van de voordelen", zei Moberg bij de aankondiging van zijn hernieuwde poging.
Toen Ahold het belang in Schuitema opbouwde, circa zestien jaar geleden, is afgesproken dat de supermarktketen onafhankelijk blijft. In 1988 riep Schuitema de hulp van Ahold in om een overname door het toenmalige Unigro te dwarsbomen. Daarop kocht Ahold 63 procent van de aandelen in Schuitema. Later bouwde het concern zijn belang verder uit.