Renault Arkana: Elegant en stoer tegelijk
De hoge populariteit van SUV’s zorgt voor fantasievolle varianten op auto’s met een hoge zit. Daarin past ook de Renault Arkana. Een zogenaamde coupé-SUV, waarin elegantie samengaat met een stoere uitstraling en die felbegeerde hoge zit.
De nieuwe Arkana kent dezelfde basis als de Renault Captur. In Nederland wordt alleen de hybridevariant aangeboden, terwijl een plug-inversie op termijn volgt. In de Arkana past Renault techniek uit de Formule 1 toe. De auto heeft naast een 1,6 liter benzinemotor twee elektromotoren die door middel van geavanceerde elektronica worden ingezet. De aandrijflijn levert 143 pk en 250 Nm, waarmee goede prestaties en een prima souplesse samengaan. Opmerkelijk is dat de auto optimaal volledig elektrisch rijdt bij constante, lage snelheden, maar dat ook op snelheid doet. Het resultaat is een laag praktijkverbruik.
De achterkant van de 4,57 lange Arkana loopt elegant af. Bij de sportief bedoelde RS-lijn wordt dit gepaard aan donkere 18 inch wielen en een soort van F1-vleugel in de voorbumper. Sportiviteit wordt in het interieur doorgetrokken met rode stiksels en de carbonachtige panelen op dashboard en portierpanelen.
Vanwege de aard van de aandrijflijn is de Arkana er alleen met een automaat. Die schakelt zijdezacht en beïnvloedt mede het verbruik op gunstige wijze. Ondanks de coupéachtige achterzijde biedt de Arkana een volwassen ruimte op de achterbank en een fors bagagevolume van 492 liter met de mogelijkheid om de vloer op twee hoogtes te plaatsen.
De standaarduitrusting van iedere uitvoering omvat een waslijst aan elektronische systemen die over de veiligheid van de auto en zijn inzittenden waken. Dat betekent dat de basis Zen-uitvoering al erg compleet wordt geleverd. De komst van een plug-inhybride zal de prijs van die versie wel flink opstuwen.