Media: Facebook is van plan van naam te veranderen
Facebook is van plan om het moederbedrijf volgende week een nieuwe naam te geven, meldt het Amerikaanse technologieblog The Verge. Het socialemediaplatform Facebook behoudt waarschijnlijk wel zijn naam. De structuur van het bedrijf zal ook veranderen. Na de ‘rebranding’ zal de socialemedia-app van Facebook een van de vele producten zijn van het moederbedrijf, naast Instagram, WhatsApp en Oculus, aldus het technologieblog.
Zoekmachine Google heeft al een vergelijkbare structuur met zijn moederbedrijf Alphabet. Daaronder vallen naast Google Search en Google Cloud onder meer Android en YouTube.
Facebook-baas Mark Zuckerberg zal de naamsverandering toelichten tijdens de jaarlijkse Connect-conferentie van het bedrijf, die dit jaar op 28 oktober wordt gehouden. De nieuwe naam van Facebook heeft mogelijk iets te maken met ‘horizon’, want het bedrijf gaf zijn virtual reality-gamingplatform onlangs de naam ‘Horizon Worlds’, schrijft The Verge.
Volgens Zuckerberg ligt de toekomst van het moederbedrijf in het zogenoemde metaverseconcept, wat inhoudt dat gebruikers leven in een online ‘virtuele’ wereld waarin ze verschillende apparaten gebruiken die ook weer met elkaar in contact staan. Het bedrijf heeft de laatste tijd flink geïnvesteerd in virtual reality headsets en -diensten. De Facebook-topman noemt de metaverse „de ultieme uitdrukking van sociale technologie”. Het bedrijf maakte eerder al bekend dat het de komende vijf jaar 10.000 banen wil creëren in de Europese Unie die gericht zijn op onder meer virtual reality.
De rebranding komt op een moment dat Facebook intensiever gecontroleerd wordt door de Amerikaanse overheid en activisten. De duizenden bedrijfsdocumenten die klokkenluider Frances Haugen heeft gedeeld met toezichthouders en journalisten, beschrijven de worsteling van Facebook met het controleren van de content op zijn platforms en de mogelijke schadelijke effecten op de geestelijke gezondheid van gebruikers.