Productie industrie eurozone gedaald door chiptekorten
De productie in de industrie van de eurozone is in augustus gedaald, mede vanwege de verstoringen in de Europese autosector door de wereldwijde chiptekorten. Ook de tekorten aan grondstoffen hinderen de productie.
Volgens het Europese statistiekbureau Eurostat kromp de productie in augustus met 1,6 procent in vergelijking met juli, toen nog sprake was van een toename met 1,4 procent.
De productie van kapitaalgoederen zoals vrachtauto’s en bedrijfsmachines zakte met 3,9 procent. Bij duurzame consumentengoederen, zoals personenauto’s en witgoed, daalde die met 3,4 procent. Ook bij andere industriële sectoren was krimp te zien. Alleen de energieproductie in het eurogebied nam toe.
Voor de gehele Europese Unie meldde Eurostat een krimp van de productie met 1,5 procent op maandbasis. Duitsland stond bij de EU-lidstaten waar de industriële productie het hardst daalde (min 4,1 procent).
De Duitse auto-industrie heeft veel last van de chiptekorten. Autobouwers als Volkswagen, Daimler en Audi hebben productie tijdelijk moeten onderbreken of stilleggen vanwege de tekorten.
Autoverkoop
Gevolg is dat het aantal nieuw verkochte auto’s in de Europese Unie in september met ruim 23 procent is gedaald ten opzichte van dezelfde maand in 2020. Vorige maand werden binnen de EU 718.598 auto’s geregistreerd. Volgens de Europese auto-industrie is het sinds 1995 niet voorgekomen dat in september zo weinig auto’s werden verkocht.
2021 begon nog hoopgevend voor autofabrikanten, met duidelijk hogere verkoopcijfers dan in de eerste maanden van 2020. Toen sloeg de coronapandemie hard toe in de sector. Autofabrieken moesten wegens het gevaar voor coronabesmettingen dicht en een tijdlang viel de vraag naar nieuwe auto’s weg.
Over de eerste negen maanden gezien, pluste verkoop van auto’s dan ook nog altijd 6 procent op jaarbasis. In Nederland werden in de eerste drie kwartalen echter 4,9 procent minder nieuwe auto’s verkocht. Ook in Duitsland, de grootste automarkt binnen de Europese Unie, zijn er sinds de jaarwisseling minder auto’s verkocht ten opzichte van dezelfde periode in 2020.
TomTom
Ook navigatiespecialist TomTom blijft last houden van de chiptekorten waardoor er minder auto’s geproduceerd worden. Daardoor is er ook minder vraag naar de navigatieapparatuur van de onderneming. Volgens topman Harold Goddijn blijft het herstel van het onderdeel Automotive, die navigatiesystemen levert aan automerken, ook achter bij de verwachtingen door de problemen in de toeleveringsketens.
TomTom verlaagde eerder zijn omzetverwachting voor het hele jaar naar 500 miljoen tot 530 miljoen euro. Daar hield het bij de publicatie van de derdekwartaalcijfers aan vast, maar de doelstelling werd wel aangescherpt.