Bagageafhandeling op Schiphol scoort slecht
De luchthaven Schiphol en KLM scoren niet best op het punt van bagageafhandeling. Vrijwel alle Europese luchthavens deden het beter.
Dat blijkt uit een donderdag gepubliceerd rapport van de Association of European Airlines (AEA). KLM eindigde -met zijn thuishaven Schiphol- op een 26e en laatste plaats, met 22,6 vermiste koffers per 1000 passagiers. Het Italiaanse Meridiana was het beste met 3,9 vermiste koffers per 1000.
KLM heeft te lijden onder storingen aan het bagageafhandelingssysteem (BASS) op Schiphol. Ook bij KLM zijn door personeelsgebrek vertragingen ontstaan, aldus topman Van Wijk eerder deze week. Ook de andere ’grote jongens’ (British Airways, Austrian Airlines, Lufthansa, Alitalia en Air France) doen het slecht.
Schiphol kelderde in het derde kwartaal qua punctualiteit met 27,8 procent vertraagde vluchten op Europese bestemmingen naar een 26e en een na laatste plaats. De gemiddelde vertraging was ruim 38 minuten. Alleen Londen-Heathrow deed het nog slechter. Frankfurt en Parijs deden het relatief goed.
KLM eindigde over de periode januari-september wat betreft de aankomstpunctualiteit op langeafstandsvluchten als tweede (80,5 procent vertrok op tijd). De vertrekpunctualiteit van KLM op lange vluchten was met 73,2 procent goed voor een tiende plaats.
Schiphol heeft in september veel last gehad van het weer, waardoor een aanzienlijk aantal vluchten is geannuleerd. Verder zorgt de lange taxitijd vanaf de Polderbaan voor vertraging. De taxitijd kan oplopen tot 18 minuten. KLM heeft hierover al eerder geklaagd bij Schiphol.