Economie

Brussel werkt aan radar en zachte neus voor truck

Zachte neuzen, dodehoekspiegels en een radar voor vrachtwagens: het zijn volgens de auto-industrie dé middelen om in de toekomst het aantal verkeersslachtoffers in Europa te verminderen. Brusselse ambtenaren werken aan het opstellen van regels op dat gebied.

ANP
26 November 2004 08:57Gewijzigd op 14 November 2020 01:55

Dat bleek tijdens een congres van de autofabrikantenclub ACEA donderdag in Brussel. Een ”soft nose” voor op de truck werkt als stootkussen bij een botsing: vooral inzittenden van een auto maken meer kans om te overleven.

„We gaan dit idee van de industrie de komende maanden bespreken”, meldde het hoofd auto-industrie van de Europese Commissie, de Duitser Reinhard Schulte-Braucks.

De topambtenaar verwacht volgende maand een impuls voor dodehoekspiegels op trucks. Een comité van de Europese Commissie besluit dan dat ook kleinere vrachtwagens (tussen de 3,5 en de 7,5 ton) dergelijke spiegels moeten hebben. Nieuw voor Europa, maar niet voor Nederland.

Brussel geeft binnenkort bovendien toestemming voor een korteafstandsradar in auto’s en trucks, verwacht de EU-ambtenaar. Dit snufje waarschuwt als de wagen te weinig afstand tot de voorganger houdt. Zo nodig remt het apparaat zelf de wagen af. Halverwege 2005 worden de eerste exemplaren op de weg verwacht.

De Brusselse ambtenaren hopen ondertussen op meer verbeteringen aan trucks, zoals de kantelbeveiliger ESP en een alarm dat afgaat als de chauffeur de rijstrook verlaat zonder richting aan te geven.

De ideeën moeten bijdragen aan het Europese streven om het aantal verkeersslachtoffers tussen 1990 en 2010 te halveren. Dat lukt al aardig, mede doordat trucks veiliger zijn geworden. In 2003 stierven 46.700 mensen in het Europese verkeer, tegen 70.600 in 1990.

De nieuwe eurocommissaris Jacques Barrot wil medio volgend jaar de voortgang bespreken. Hij denkt zelf vooral aan strengere controles en hogere straffen, onder meer op rij- en rusttijden.

De Nederlandse brancheorganisatie TLN waarschuwt dat de snufjes niet te kostbaar mogen worden. „Veel transporteurs hebben al moeite om het hoofd boven water te houden. Veiliger verkeer is niet het enige waar ze aan moeten denken”, zei voorzitter Mich van der Harst op het congres. „Dingen als een zachte neus leveren voor ondernemers geen brandstofbesparing op. Een ander voordeeltje, bijvoorbeeld belastingkorting, zou wel helpen.”

Belangrijker vindt TLN dat in een bedrijf een veiligheidscultuur heerst: niet alleen de chauffeur, maar ook de planner en de directie moeten meewerken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer