Consument

Dacia luistert naar de klant

De huidige Dacia Duster stamt uit 2014 en krijgt een lichte update. Het krachtige silhouet blijft hetzelfde. Aan de buitenkant zijn grille en verlichting aangepast.

Tony Vos
2 October 2021 15:45
beeld Tony Vos
beeld Tony Vos

In koplampen en achterlichten is de liggende Y-vorm toegepast die inmiddels alle Dacia’s siert. Andere zichtbare wijzigingen betreffende de onderkant van de voorbumper, aangepaste dakdragers en een echte achterklepspoiler. Daarmee wordt de luchtweerstand verkleind. Dat dient het brandstofverbruik. Met datzelfde doel monteert Dacia lagers met een verminderde weerstand. In het maximale geval scheelt dat maar liefst 6 g/km aan CO2-uitstoot.

Het interieur is teruggestuurd naar de ontwikkelingsafdeling. De auto kreeg een nieuw stuur met meer bedieningsknoppen. De stoelen worden voorzien van nieuwe bekleding en hogere, smallere hoofdsteunen die hoger zijn om het hoofd beter te ondersteunen, maar tegelijk smaller, zodat de achterpassagiers meer zicht hebben. De opbergbak tussen de stoelen heeft een inhoud van 1,1 liter en kent een verschuifbare armleuning. Aan de achterkant van de opbergbak tussen de stoelen zijn twee USB-aansluitingen verwerkt. De USB-poorten voorin zijn op een lagere positie aangebracht. Dat komt weer omdat die aansluiting tot nu toe in de rand van het navigatiescherm was opgenomen. Dat scherm is helemaal nieuw, groter en voorzien van Apple Car Play en Android Auto. Veel van deze veranderingen komen voort uit opmerkingen van klanten.

Belangrijk voor Nederland is de lpg-versie van de 100 pk sterke 1 liter 3 cilinder turbo. Fijn is dat de inhoud van de tank aanzienlijk is vergroot, zodat de actieradius op deze schonere en betaalbare brandstof forser uitvalt. Vermogen en koppel zorgen in deze versie voor bevredigende prestaties.

De Dacia Duster wordt door veel particulieren gekocht, maar die misten tot nu toe een benzineversie met automaat. Daar brengt Dacia verandering in. De 150 pk sterke 1,3 liter kan met een 6-traps EDC-automaat worden geleverd. De vanafprijs bedraagt 18.890 euro, de automaat komt op 27.070 euro.

Meer over
RDMagazine

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer