Economie

Helft winst Air France-KLM uit Nederland

Een aanzienlijk deel van de winst van Air France-KLM is te danken aan de Nederlandse poot van de nieuwe luchtvaartcombinatie.

Redactie economie
25 November 2004 11:34Gewijzigd op 14 November 2020 01:55
PARIJS – KLM-topman Van Wijk (l.) en Air France-collega Spinetta (naast hem) presenteerden gisteren in Parijs de eerste resultaten van de nieuwe luchtvaartcombinatie. Vanochtend bleek KLM daar bijna de helft aan te hebben bijgedragen. Foto RD.
PARIJS – KLM-topman Van Wijk (l.) en Air France-collega Spinetta (naast hem) presenteerden gisteren in Parijs de eerste resultaten van de nieuwe luchtvaartcombinatie. Vanochtend bleek KLM daar bijna de helft aan te hebben bijgedragen. Foto RD.

KLM heeft een nettowinst geboekt van 131 miljoen euro over de eerste helft van het gebroken boekjaar 2004-2005. Het Nederlandse luchtvaartbedrijf maakte deze resultaten vanmorgen bekend.

Hiermee neemt KLM iets minder dan de helft (ruim 44 procent) van de winst van het gecombineerde Air France-KLM voor zijn rekening. De nieuwe luchtvaartcombinatie maakte woensdag in Parijs bekend een gezamenlijke winst van 296 miljoen euro te hebben behaald over de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar, dat loopt van mei tot en met april.

Uit de woensdag gepresenteerde cijfers was echter niet op te maken hoe groot de bijdrage van KLM aan de totale winstcijfers is. KLM is aan Nederlandse en Amerikaanse autoriteiten en aandeelhouders verplicht om ook eigen cijfers naar buiten te brengen.

Het donderdagmorgen bekendgemaakte resultaat van KLM over de eerste zes maanden van 2004-2005 van 131 miljoen is goed. De Nederlandse maatschappij maakte in dezelfde periode van 2003 een nettowinst van 36 miljoen euro. KLM opereerde toen nog als zelfstandig bedrijf. De overname van KLM door Air France is op 4 mei van dit jaar bekrachtigd.

KLM-topman Van Wijk maakte gisteren in Parijs bekend veel profijt te hebben van de samenwerking. KLM kan eenvoudig gebruikmaken van de Franse thuismarkt met 60 miljoen consumenten. De Nederlandse maatschappij krijgt verder veel passagiers van Air France toegeschoven, op bestemmingen waar KLM alleen op vliegt. Deze zouden anders net zo goed voor andere Europese concurrenten als British Airways en Lufthansa kunnen kiezen.

Bovendien schuiven Air France en KLM de vluchten op gezamenlijke bestemmingen ineen, waardoor deze rendabeler worden. Daarmee profiteert KLM vooralsnog meer van de samenwerking dan de Fransen.

De situatie kan op termijn anders uitpakken, omdat Air France nog heel veel aan kostenbesparingen kan doen. Dergelijke ingrepen zijn bij het voormalige staatsbedrijf echter moeilijker te realiseren, juist omdat de luchtvaartonderneming goede resultaten boekt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer