Recensie: Evert van de Veen knipoogt naar beroemdheden
”Componeren met een knipoog naar…” staat voor: geïnspireerd door composities van beroemdheden iets nieuws maken. Zo maakte Evert van de Veen, organist in Voorthuizen, eigen koraalbewerkingen.
Ooit deed Klaas Jan Mulder dat met Psalm 150, met een knipoog naar de Fanfare van Lemmens. Latere coryfeeën plukten voorbeelden uit Bachs koraalbewerkingen, uit diens ”Matthäus Passion”, uit Händels ”Messiah” of uit Franse toccata’s van Dubois, Boëllman en Guilmant.
Van de Veen laat zijn creaties horen op het fameuze Hinszorgel van de Martinikerk in Bolsward. Psalm 138 is een knipoog naar de Dorische Toccata van Bach. Die staat inderdaad als een huis. Händels ”The Harmonious Blacksmith” domineert in ”Ruis, o Godsstroom der genade”. Psalm 79 is geënt op het Andante Cantabilé uit de 4e Symphonie van Widor. Psalm 75 lonkt naar het bekende Verset van Guilmant. De passacaglia op de eerste regel van het Gebed des Heeren is gevormd naar de bekende passacagliamodellen van Pachelbel en Buxtehude. De beroemde Toccata van Grison doet dienst als toccata over het gezang ”Halleluja! Lof zij het Lam!” Deze Van der Veen doet voor Grison niet onder. Heel mooi vind ik Psalm 45, gebaseerd op ”Choral Dorien” van Jehan Alain. Alle bewerkingen op deze cd zijn ook in bladmuziek uitgegeven, behalve Psalm 45.
Met dit schijfje zet Evert van de Veen zijn beste beentje voor. Hij hoeft er zich niet voor te schamen.
‘Met een knipoog naar…’ – Evert van de Veen speelt eigen koraalbewerkingen – Bolsward; JQZ Muziekproducties (JQZ 98068); € 15,-; bestellen: www.evertvandeveen.nl