Boomstammen vervoeren voor China
Kersverse eigenrijder Kevin Metzen (31) stapte op het juiste moment in het containertransport. Hij vervoert Duitse boomstammen naar de Rotterdamse havens met eindbestemming China en heeft werk genoeg.
Kevin start rond 4.00 uur in zijn woonplaats Merkelbeek in Zuid-Limburg zijn fonkelnieuwe DAF XF 480, die hij in februari kocht. D’n kale uit Limburg, zoals Brabantse collega’s hem ooit noemden, is sinds oktober vorig jaar eigenrijder.
Kevin rijdt sinds zijn achttiende jaar en versleet sindsdien vijf werkgevers. Hij kon er slecht tegen als een collega zijn truck had geleend en een vieze cabine achterliet. Ook gebeurde het wel dat een collega brokken maakte met zijn wagen.
In 2017 haalde Kevin zijn papieren voor het eigenrijderschap. De Limburger vervoert van alles en nog wat. Onlangs hielp hij mee met het verhuizen van een inboedel van Amerikanen die verkasten naar Wassenaar. Hij sjouwde mee. Maar de piano van 400 kilo liet hij over aan het verhuisbedrijf dat kwam helpen.
Grondstoffen
„Ik ben op het juiste moment in het containertransport gestapt”, zegt Kevin als we de grens bij Heerlen oversteken de Duitse ‘4’ op langs Aken, Keulen in de richting van Sauerland. „De economie trekt wereldwijd aan, er is een gebrek aan grondstoffen en ik krijg goede ritprijzen betaald. Hout is duur op dit moment. Mijn buurman is meubelmaker en betaalde eerst 3500 euro voor een container met meubels uit Turkije of China. Hij moet nu tussen de 8000 en 10.000 euro neertellen.”
Maar dat hout op dit moment duur is, is niet de enige reden dat Kevin boomstammen laadt. Sinds 2019 teisteren schorskevers de Duitse bossen. Daarom zijn inmiddels veel bomen gekapt.