Half miljard verlies voor Just Eat Takeaway na overnames
Maaltijdbezorgingsbedrijf Just Eat Takeaway heeft in de eerste zes maanden van dit jaar bijna een half miljard euro verlies geleden. Het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl investeerde flink na de overname van het Britse Just Eat, die in april werd afgerond. Ook het Amerikaanse Grubhub, dat in juni definitief werd overgenomen, droeg bij aan het verlies. De omzet van Just Eat Takeaway steeg wel hard en het bedrijf verwacht dat het dieptepunt qua verliezen al is geweest.
In veel markten groeit Just Eat Takeaway hard. Bovendien kan de onderneming steeds meer profiteren van haar schaalgrootte door de overnames, waardoor de kosten omlaag zullen gaan. Ook stelt het bedrijf dat de kosten die concurrenten aan klanten in rekening brengen hoger zijn, waardoor Just Eat Takeaway ruimte heeft om de winstgevendheid te verbeteren en toch de goedkoopste optie te blijven.
Eerder al maakte Just Eat Takeaway bekend dat het aantal bestellingen sterk was gestegen. Daarvoor werd wel flink geïnvesteerd in de markten waar Just Eat groot was zoals het Verenigd Koninkrijk en Australië. Zo ging het bedrijf daar met eigen bezorgers maaltijden aan huis brengen voor restaurants. Ook werd op prijs geconcurreerd en geld gestoken in reclamecampagnes.
Dat leidde tot gestegen marktaandeel en ook de omzet ging omhoog. Die steeg met bijna twee derde tot 1,7 miljard euro. Daarbij werd voor de duidelijkheid Just Eat meegeteld alsof dat bedrijf al sinds 1 januari deel uitmaakte van de gefuseerde onderneming en werd Grubhub niet meegeteld.
Zou die Amerikaanse tak wel meetellen, opnieuw fictief vanaf 1 januari, dan zou de omzet naar 2,6 miljard euro zijn gestegen. Het groeipercentage lag dan wel wat lager, net onder de 50 procent, omdat Grubhub in het eerste halfjaar zijn omzet minder hard zag groeien dan de rest van Just Eat Takeaway. Dat heeft te maken met verplichte maximale afdrachten die bezorgbedrijven in de Verenigde Staten van restaurants konden vragen tijdens de coronacrisis. Al dat soort maatregelen kostten de onderneming 142 miljoen euro.
Sommige van die coronamaatregelen werden verlengd, meldt Just Eat Takeaway. De maaltijdbezorger meent dat maximumvergoedingen niet goed zijn omdat die leiden tot minder innovatie en uiteindelijk hogere kosten voor de consument. Just Eat Takeaway wil zich dan ook met branchegenoten verzetten tegen de verlengingen.
Onder de streep bleef een verlies van 486 miljoen euro over. Vorig jaar was dat in dezelfde periode 59 miljoen euro voor wat toen nog een veel kleinere onderneming was. Just Eat Takeaway herhaalde verder dat het voor het juiste bedrag van zijn belang van 33 procent in het Braziliaanse bezorgbedrijf iFood af wil. Het hoogste bod tot nu toe was 2,3 miljard euro, maar dat vond Just Eat Takeaway niet genoeg.