Buitenland

Brussel: meer onlinebedrijven moeten corona-nepnieuws bestrijden

Vijf grote internetbedrijven en de Europese Commissie roepen onlineplatforms op zich te scharen achter de Europese gedragscode ter bestrijding van nepnieuws over het coronavirus. Facebook, Twitter, TikTok, Microsoft en Google ondernemen op basis van de code al gericht actie tegen coronanepnieuws. Maar meer bedrijven „moeten hun verantwoordelijkheid nemen om twijfel over en verzet tegen vaccinatie, aangewakkerd door desinformatie, te verslaan”, aldus EU-commissaris Thierry Breton.

ANP
29 July 2021 14:02

De vijf grote internetbedrijven hebben in Brussel gerapporteerd over de stappen die ze tot nu toe hebben genomen tegen desinformatie over Covid-19 die via hun diensten over internet wordt verspreid. Ze werken daarvoor onder meer samen met gezondheidsautoriteiten. De commissie werkt ook aan verdere versterking van de vrijwillige gedragscode maar wil het aantal deelnemers uitbreiden.

Ze denkt daarbij aan onder meer kleinere sociale media en regionale zoekmachines, de onlinereclamesector en onlinebetaaldiensten (zoals iDEAL of creditcardfirma’s).

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer